آخرین مقالات

گزارش ویژه بسیج نیوز از تیم رویانو

سئو چیست

سئو چیست ؟

انواع روش های تبلیغات اینترنتی

موشن گرافیک چیست ؟

موشن گرافیک چیست ؟

در دنیای امروز که به عصر ارتباطات معروف است، اشخاص می‌توانند اطلاعات را آزادانه منتقل کنند و در ظرف کمترین زمان اطلاعات بسیاری را دریافت نمایند. گسترش اینترنت در سراسر جهان بستری را برای شرکت‌ها و کسب‌ و کارهای کوچک و بزرگ  فراهم آورده است تا بتوانند با کمترین هزینه و در کوتاه‌ترین زمان خود را به قشر وسیعی از مردم جامعه معرفی نمایند. امروزه شرکت‌ها در سراسر جهان برای معرفی خود در فضای مجازی از موشن گرافیک‌های تبلیغاتی استفاده می‌نمایند. موشن گرافیک تبلیغاتی به دلیل کم خرج بودن و ساخت سریعش نسبت به تیزرهای تبلیغاتی، در حوزه تبلیغات از محبوبیت بالایی برخوردار است. از آنجایی که در ایران، موشن گرافیک چندان شناخته شده نیست، بر آن شدیم تا در این مقاله، به صورت مختصر و مفید به معرفی موشن گرافیک بپردازیم.

موشن گرافیک چیست و چه مزایایی دارد؟

به جان بخشیدن به اِلمان‌ها و تصاویر گرافیکی در جهت القای هدف خاصی، موشن گرافیک گویند. هنرمند موشن گرافیست با به حرکت درآوردن وکتورها و تصاویر گرافیکی که در فوتوشاپ و الوستریتور ترسیم شده‌اند، موشن گرافیک را تولید می‌کند. به دلیل آنکه در پروسه ساخت یک موشن گرافیک افرادی کمتری دخیل هستند، ساخت موشن گرافیک تبلیغاتی نسبت به تیزر کم هزینه‌تر است. موشن گرافیک به دلیل ماهیت گرافیکی که دارد، نه تنها دست طراح را برای ایجاد ایده‌های جدید و بکر بازمی‌گذارد بلکه  به دلیل وجود عناصر گرافیکی متحرک، از جذابیت بصری بالایی برخوردار می‌باشد و تاثیر بیشتری بر روی مخاطب می‌گذارد.

موشن گرافیک چگونه ساخته می‌شود؟

ساخت موشن گرافیک با توجه به سبک و کلاس کاری‌اش بین سه روز تا نهایتا دو هفته به طول می‌انجامد. در ابتدا پس از سفارش موشن گرافیک،نویسنده با توجه به خواسته‌های مشتری، سناریو موشن گرافیک را می‌نویسد. سپس طراح با توجه به سناریو و با همفکری موشن گرافیست،طراحی استوری را طراحی می‌کند. در صورت درخواست مشتری و بر اساس استوری بورد، وکتورها و کاراکترها به صورت اختصاصی توسط گرافیست طراحی می‌شود و در اختیار موشن گرافست قرار می‌گیرد. در نهایت موشن گرافیست با توجه به تخصص و مهارتی که طی سال‌ها تجربه به دست آورده است، وکتورها را به حرکت درآورده و کاراکترها را انیمیت کرده و با قراردادن نریشن، موسیقی و افکت‌های صوتی در کنارهم، یک موشن گرافیک را خلق می‌کند. یک موشن گرافیست باید بر نرم افزارهای بسیاری چون افترافکت، الوستریتور، فوتوشاپ،‌ سینمافوردی، ادوب کاراکتر، موهو و … مسلط باشد تا بتواند ایده‌های موجود در سناریو را به خوبی به تصویر بکشد و از خلق ایده‌های جدید عاجز نماند. در دپارتمان موشن گرافیک آژانس تبلیغات و برندآفرینی رویانو، موشن گرافیست‌های مجربی مشغول به فعالیت هستند که با سالها تجربه در زمینه موشن گرافیک و انیمیشن، قادر به ساخت موشن گرافیک‌هایی در حد استانداردهای جهانی هستند. برای دیدن نمونه کارهای موشن گرافیک رویانو می‌توانید به سایت مراجعه نمایید.

موشن گرافیک در کجا مورد استفاده قرار می گیرد؟

ویدیوهای تبلیغاتی

متداول‌ترین استفاده از موشن گرافیک، در ویدیوها تبلیغاتی صورت می‌گیرد. موشن گرافیک های تبلیغاتی که معمولا ۹۰ ثانیه هستند به دلیل داشتن جذابیت‌های بصری، تاثیر بسیاری بر روی مخاطبین می‌گذارند.

تیزرهای تبلیغاتی

یک تیزرتبلیغاتی زمانی بر جذابیتش افزوده می‌شود که در ساختش از اِلمان‌های موشن گرافیک استفاده شده باشد. وجود زیرنویس‌ها متحرک برای نمایش نام‌ها، استفاده از انیمیشن‌های متنی و … از مواردی است که بر جذابیت‌های یک تیزر تبلیغاتی خواهد افزود.

اینفوگرافیک

با استفاده از موشن گرافیک میتوان، نمودارها، گراف‌ها و المان‌های موجود در یک اینفوگرافیک را انیمیت کرد و به این ترتیب به اینفوگرافیک جذابیت بیشتری بخشید. یک اینفوگرافیک متحرک می‌تواند مخاطب را به مشاهده کامل اینفوگرافیک ترغیب نماید.

لوگوموشن

انیمیت کردن لوگو می‌تواند باعث جذاب تر شدن یک برند و نام تجاری آن شود. شرکت‌ها برای جذابیت بیشتر معمولا در آخر تیزرها تبلیغاتی‌شان، از لوگوی انیمیت شده خود استفاده می‌نمایند.

پوستر متحرک

برندها و شرکت‌ها برای تبلیغ در وب‌سایت‌ها معمولا از پوسترهای متحرک استفاده می‌نمایند. پوسترهای متحرک به دلیل استفاده از رنگ بندی شاد و روشن، جلب توجه کرده و باعث جذب مخاطب می‌شود.

آیکون‌ها متحرک

استفاده از آیکون‌های متحرک در سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها باعث پویایی بیشتر سایت یا اپلیکیشن می‌شود. این آیکون‌ها در قالب فایل‌های SVG  به مشتری تحویل داده می‌شود و هیچگونه مشکلی در سرعت سایت ایجاد نخواهد کرد.

انواع موشن گرافیک

به صورت کلی می‌توان موشن گرافیک را به دو دسته دوبعدی و سه بعدی تقسیم بندی کرد. موشن گرافیک‌های دو بعدی از وکتورها و کاراکترهای دوبعدی تشکیل شده و معمولال در نرم افزار افترافکت ساخته می‌شود. موشن گرافیک دوبعدی خود دارای سبک‌های مختلفی است که برای نمونه می‌توان به موشن تایتل اشاره کرد. قیمت ساخت موشن گرافیک دو بعدی به موارد مختلفی بستگی دارد. قیمت یک موشن گرافیک نود ثانیه ای از هشتصدهزار تومان تا سه ملیون تومان متفاوت است. طراحی وکتورها، بکگراند و کاراکترهای اختصاصی، استفاده از گویندگان حرفه‌ای از جمله مواردی است که بر روی قیمت تمام شده موشن گرافیک دوبعدی تاثیر می‌گذارد. البته در صورت درخواست مشتری می توان از وکتورها و بک گراندهای آماده در ساخت موشن گرافیک استفاده نمود که قیمت ساخت را کاهش می دهد.

موشن گرافیک سه بعدی در نرم افزارهای سه بعدی چون سینما فوردی، مایا و ۳DMAXساخته می شود. از آنجایی که موشن گرافیک سه بعدی نیست به مدل دوبعدی آن، وقت بیشتری برای تولید می طلبد، معمولا از قیمت بیشتری نسبت به موشن گرافیک دو بعدی برخوردار است. مدل سازی اختصاصی، طراحی، ریگ بندی و انیمت سه بعدی کاراکتر از مواردی است که بر روی قیمت نهایی موشن گرافیک دو بعدی تاثیر گذار است.

نتیجه گیری

امروزه موشن گرافیک از متداول‌ترین روش‌ها برای ساخت ویدیوهای تبلیغاتی می‌باشد. موشن گرافیک به دلیل جذابیت بصری بر روی مخاطب تاثیر بسیار دارد و از طرفی به خاطر آنکه در پرسه ساختش افراد کمی دخیل هستند، نسبت به یک تیزر کم هزینه تر می‌باشند. همچنین برای جذاب‌تر شدن تیزرها، سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها، می‌توان از موشن گرافیک استفاده کرد. ساخت موشن گرافیک بین چهار روز تا دو هفته  زمان می‌برد.

برای مشاهده نمونه کارهای موشن گرافیک رویانو از صفحه اپارات ما دیدن فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =