چگونه می توان بدون سرمایه اولیه و با صرف کمترین هزینه برای کسب و کار خود فروشگاه اینترنتی طراحی نمود؟ امروزه بسیاری از کسب و کارها به عرصه اینترنت قدم برداشته و با طراحی سایت فروشگاهی زمینه را برای خرید غیرحضوری مشتریان بالقوه فراهم آورده اند تا آن ها بتوانند در هر ساعت از شبانه روز با مراجعه به سایت و جستجوی کالای موردنظر و همچنین مشاهده نظرات سایر مشتریان یک خرید آنلاین موفق داشته باشند. با توجه به تعرفه های متفاوتی که هر یک از شرکت های طراحی سایت اعلام کرده اند، بسیاری از صاحبان کسب و کار به دنبال طراحی سایت فروشگاهی با کمترین هزینه و بدون سرمایه اولیه هستند. اگر شما نیز تصمیم دارید به این عرصه وارد شوید و اما می خواهید با صرف کمترین هزینه این کار را انجام دهید تا انتهای این مقاله با رویانو همراه باشید.
فروشگاه اینترنتی چیست؟
گسترش روزافزون اینترنت در یک دهه اخیر، بسیاری از کسب و کارها را به سمت راه اندازی فروشگاه اینترنتی سوق می دهد تا به کمک آن خدمات و محصولات فیزیکی یا دیجیتال مانند مواد غذایی و لباس و عکس و یا فایل PDF و غیره را در دسته بندی های مشخص به مشتریان عرضه نمایند. پس می توان گفت مهم نیست که در چه حوزه هایی فعالیت می کنید و شغل شما چیست، طراحی فروشگاه اینترنتی زمینه را برای ارائه محصولات و خدمات به صورت آنلاین فراهم می آورد و اینگونه علاوه بر صرفه جویی در زمان و هزینه میزان فروش شما را افزایش می دهد. در واقع راه اندازی فروشگاه آنلاین مزایای فراوانی را به همراه دارد که در ادامه به آن ها اشاره نموده ایم:
- دسترسی کاربران به محصولات موردنظر خود بدون محدودیت زمانی و مکانی و همچنین مشکلات انبارداری
- آشنایی با ویژگی ها و خصوصیات هر محصول و امکان مشاهده تصاویر آن و مقایسه با دیگر محصولات
- صرفه جویی در هزینه و زمان به منظور مراجعه حضوری
- ارتباط مستمر با مشتریان و آگاهی از نظرات و انتقادات آن ها نسبت به کیفیت و نحوه خدمات رسانی
- از بین رفتن واسطه ها برای دستیابی به محصولات
- امکان ارسال کالا به درب منزل
هنگامی که برای خرید به سوپرمارکت یا فروشگاه های زنجیره ای می روید برای برداشتن کالاهای موردنظر خود می توانید از سبدهای خرید موجود در فروشگاه استفاده کرده و کالاهای خود را درون آن قرار دهید و به صورت یکجا برای پرداخت هزینه ی آن ها به صندوق مراجعه کنید. در فروشگاه های اینترنتی نیز به همین صورت خواهد بود. مشتریان محصولاتی را که قصد خرید آن ها را دارند به سبد خرید اضافه کرده و سپس نسبت به پرداخت هزینه آن ها اقدام می کنند.
**اگر شما هم دغدغه ی ذهنیتان این است که چگونه یک سایت فروشگاه اینترنتی داشته باشید مقاله طراحی سایت فروشگاهی به کمک وردپرس را مطالعه کنید.
ویژگی های برجسته یک فروشگاه آنلاین
ظاهر کاربرپسند: داشتن ظاهری زیبا در عین سادگی یکی از فاکتورهایی است که سبب جذب و ماندگاری کابران می شود. (ما در این مقاله بهترین قالب های سایت فروشگاهی را معرفی کردیم)
امکان جستجو و بررسی کالا: سایت فروشگاهی باید به گونه ای طراحی شود که کاربران بتوانند در آن کالای موردنظر خود را جستجو کرده و بعد از مقایسه با سایر کالاهای مشابه نسبت به خرید آن اقدام نماید.
ارائه کامل محصولات: یکی از ویژگی های فروشگاه آنلاین موفق طبقه بندی محصولات و ارائه کامل کالاهای آن دسته می باشد تا مشتریان بتوانند خرید آسانی را تجربه کنند.
جلب اعتماد مشتریان: یکی از دغدغه های مشتریان برای انجام خرید اینترنتی اطمینان از امن بودن سایت است. برای جلب اعتماد مشتریان لازم است که از نمادهای اعتماد استفاده کرده و شماره تماس و آدرس را به صورت واضع در سایت به نمایش بگذارید.
برندسازی: در سایت فروشگاهی خود از برندی مخصوص به خود استفاده کنید تا در ذهن کاربران ماندگار شوید.
روش های پرداخت: از انواع روش های پرداخت همچون پرداخت آنلاین، واریز به کارت، پرداخت پس از تحویل در سایتتان بکار ببرید تا پرداخت هزینه برای همه مشتریان راحت شود.
مسئله ای مهمی که ذهن صاحبان کسب و کار را به خود مشغول کرده است اینست که چگونه می توان با هزینه کم و بدون سرمایه کلان سایتی را برای عرضه کالا و خدمات خود طراحی نمود؟ همانطور که می دانید برای راه اندازی هر وب سایتی از قبیل فروشگاه اینترنتی، سایت قبل از هر اقدامی لازم است پلتفرم مناسبی برای آن اتنخاب نمایید که با توجه به به هزینه زیاد و زمانبر بودن طراحی سایت با فریم ورک های اختصاصی درنتیجه امروزه بسیاری از سایت ها بر اساس سیستم مدیریت محتوا به نام وردپرس به دلیل هزینه کم وعدم نیاز به دانش برنامه نویسی و انعطاف پذیری و سازگاری با موتور های جستجو و سادگی در پیاده سازی طراحی شده اند.
معرفی 10 فروشگاه اینترنتی برتر ایران
- فروشگاه اینترنتی دیجی کالا
دیجی کالا یکی از بزرگترین فروشگاه های اینترنتی از دیدگاه مردم است که از ده سال پیش فعالیت خود را شروع کرده است از دلایل پیشرفت این وب سایت می توان به تمرکز روی رضایت مشتریان اشاره نمود. در ابتدا این سایت به زبان برنامه نویسی asp.net طراحی شده بود و با گذشت زمان با استخدام برنامه نویسان غیر ایرانی زبان برنامه نویسی خود را PHP تغییر داد.
نقاط قوت دیجی کالا
- کاربرپسند بودن آن
- امکان ثبت نام کاربران در کوتاه ترین زمان
- استفاده از تصاویر با کیفیت برای محصولات
- فروش به روزترین و متنوع ترین محصولات
- امکان ایجاد فیلتر برای دستابی سریع به محصول موردنظر
- پشتیبانی 24 ساعته
- امکان تعویض و مرجوع کردن کالا
- ارسال محصول در کوتاه ترین زمان
- ارسال رایگان برای خریدهای بالای 100 هزارتومان
و…
نقاط ضعف دیجی کالا
- عدم پیگیری وضعیت سفارش پس از تحویل آن به پیک
- نبود سیستم تخفیف هنگام خرید
- فروشگاه اینترنتی خانومی
این فروشگاه فعالیت خود را در زمینه فروش محصولات آرایشی و بهداشتی از سال 1393 آغاز کرده است. توجه بسیار این وب سایت بر اصالت، کیفیت و تاریخ انقضای محصولات یکی از یکی از فاکتورهایی است که سبب تمایز آن با دیگر فروشگاه های مشابه شده است.
نقاط قوت فروشگاه آنلاین خانومی
- معرفی تخصصی محصولات
- اعلام تخفیفات روزانه
- ارائه مقالات مفید در زمینه زیبایی
- حق انتخاب اشانتیون
- ارسال رایگان در صورت سفارش بالای 100 هزارتومان
- امکان اعمال فیلتر برای یافتن محصول موردنظر
نقاط ضعف فروشگاه آنلاین خانومی
- کمبود پشتیانی آنلاین
- نبود نرم افزارهای مخصوص تلفن هوشمند
- رابط کاربری ضعیف
- فروشگاه اینترنتی بانه دات کام
بانه دات کام از سال 1381 فعالیت خود را آغاز کرده و محصولاتی نظیر لوازم خانگی و دیجیتال مانند تلویزیون، موبایل، یخچال، لباسشویی، ظرفشویی، کولرگازی، لوازم آشپزخانه، پکیج های متنوع جهیزیه، لوازم کوهنوردی، لوازم ورزشی، عطر، آرایشی و بهداشتی، سرگرمی، ابزارالات صنعتی، ساختمانی و لوازم خودرو را به فروش می رساند.
نقاط قوت فروشگاه آنلاین بانه دات کام
- قیمت مناسب محصولات و اصل بودن آنها
- طراحی و رابط کاربری خوب
- ریسپانسیو بودن
- ارائه تخفیفات روزانه
- ارائه مشاوره تلفنی قبل از انجام خرید
- سرعت بالای سایت
- ضمانت تعویض به مدت 7 روز
- داشتن سیستم همکاری در فروش
نقاط ضعف فروشگاه آنلاین بانه دات کام
- بروز نبودن قیمت محصولات
- نبود اپلیکیشن
- کمبود سیستم رسیدگی به شکایات مشتریان
- ثبت نام اجباری کاربر هنگام خرید
- فروشگاه اینترنتی اتما
اتما اولین فروشگاه اینترنتی اقساطی در ایران است که تحت نظارت اتحادیه تعاونی های مصرف از سال 1391 شروع به کار کرده است. کاربران با معرفی ضامن فرهنگی یا کارمند می توانند از اقساط آن استفاده کرده و بدون نیاز به چک بانکی و پرداخت اقساط به صورت کسر از حقوق تا سقف 20 میلیون تومان از آن خرید نمایند.
نقاط قوت فروشگاه آنلاین اتما
- ارسال رایگان به سراسر کشور
- داشتن اپلیکیشن
- اعلام تخفیفات متنوع
- کالاهایی با قیمت های مناسب
نقاط ضعف فروشگاه آنلاین اتما
- نبود تنوع در انتخاب کالا
- فروشگاه اینترنتی زنبیل
این فروشگاه اینترنتی بر پایه زبان برنامه نویسی PHP طراحی شده و به منظور ارائه محصولات متنوع با قیمت های مناسب به مشتریان فعالیت خود را آغاز کرده است.
نقاط قوت فروشگاه آنلاین زنبیل
- تعویض کالا تا 10 روز
- مرجوع کالا تا یک هفته
- قیمت مناسب در مقایسه با سایر فروشگاه ها
- ارسال فوری در کمترین زمان
- پرداخت درب منزل
- ارائه خدمات پس از فروش
- اطلاع از وضعیت سفارش
نقاط ضعف فروشگاه اینترنتی
- کمبود پشتیبان آنلاین
- فروشگاه اینترنتی زز زاگرس
زز زاگرس مدت کمی است که فعالیتش را در زمینه فروش محصولات شوینده بهداشتی آغاز به کار کرده است و توانسته است بیش از 2000 محصول بهداشت خانه، بهداشت آقایان و بانوان، استحمام، بهداشت دهان و دندان، مراقبت پوست و مو، محصولات کودک، بهداشت و مراقبت شخصی و محصولات غذایی را در سبد محصولات خود جای دهد.
نقاط قوت فروشگاه آنلاین زز زاگرس
- ارائه محصولات متنوع برندهای روز دنیا
- ضمانت کالا
- بازگرداندن وجه پرداختی مشتری در صورت عدم رضایت
- معرفی کامل محصولات
- داشتن اپلیکیشن
- ارسال رایگان در صورت خرید بالای 100 هزار تومان
- تخفیفات روزانه و ماهانه
- ارائه مشاوره رایگان پیش از انجام خرید
نقاط ضعف فروشگاه آنلاین زز زاگرس
- عدم پیگیری آخرین وضعیت سفارش
- نبودن تصاویر سه بعدی از محصول
- فروشگاه اینترنتی مبیت
فروشگاه اینترنتی کرمان مبیت یکی از فروشگاههای نچندان قدیمی و معتبر است که توسط شرکت آواپرداز کیهان کریمان در سال 1394 با هدف رضایت مشتری راه اندازی شده است و در حوزه فروش محصولات دیجیتال برندهای اپل، سامسونگ، شیائومی، لنوو، نوکیا و …فعالیت می کند.
نقاط قوت فروشگاه آنلاین مبیت
- رابط کاربر ساده
- ارئه محصولات متنوع
- امکان تعویض کالا و مرجوع نمودن آن
- ارسال به سرار کشور در کوتاه ترین زمان
- ارسال رایگان در صورت خرید 100 هزار تومان
- قیمت مناسب کالا
- ارائه بلاگ در مورد محصولات
- امتیازدهی به مشتریان و کسر هزینه سفارش ها بر اساس آن
- پرداخت درب منزل برای مشتریان کرمانی
- ثبت نام سریع و آسان
نقاط ضعف فروشگاه آنلاین مبیت
- عدم ارسال رایگان به کل کشور
- نبودن تصاویر سه بعدی از محصول
- عدم وجود پشتیبانی 24 ساعته
- کمبود مقالات مرتبط
- فروشگاه اینترنتی دیجی استایل
فروشگاه اینترنتی دیجی استایل که بر اساس زبان برنامه نویسی PHP طراحی شده است و از زیرمجموعه های فروشگاه دیجی کالا محسوب می شود، تنها در حوزه فروش پوشاک زنانه، مردانه و بچگانه فعالیت دارد.
نقاط قوت فروشگاه آنلاین دیجی استایل
- رابط کاربری آسان
- امکان ثبت نام سریع
- ثبت نام از طریق اکانت گوگل
- وجود تصاویر با کیفیت
- ارسال رایگان در صورت خرید بالای 100 هزار تومان
- داشتن اپلیکیشن برای گوشی های هوشمند اندرویدی و ISO
نقاط ضعف فروشگاه آنلاین دیجی استایل
- کمبود سیستم تخفیف هنگام انجام خرید
- فروشگاه اینترنتی بلج
یکی دیگر از 10 فروشگاه اینترنتی برتر ایران است که با هدف ارائه محصولات کالای خواب و دکوراسیون اتاقخواب کار خود را از سال 1393 شروع کرده است.
نقاط قوت فروشگاه آنلاین بلج
- متنوع بودن محصولات
- رابط کاربر پسند
- ارائه خدمات پس از فروش
- اعزام افراد مجرب به منظور نصب در تهران و حومه
نقاط ضعف فروشگاه آنلاین بلج
- پایین آمدن سرعت سایت در ایام بخصوص
- نبود اپلیکیشن آن
- فروشگاه اینترنتی لیون کامپیوتر
این فروشگاه با به عهده گیری نمایندگی رسمی حصولات شرکت های داخلی و خارجی فعالیت خود را با هدف فروش محصولات کامپیوتری شروع کرده است.
نقاط قوت فروشگاه آنلاین لیون کامپیوتر
- امکان انجام تست به مدت 30 روز
- ارائه مشاوره آنلاین
- ارائه محصولات دست دوم
- امکان اعمال فیلتر هوشمند برای یافتن محصول
- امکان خرید اقساط با چک و سفته
- استفاده از تصاویر باکیفیت
- ثبت نام سریع و آسان
نقاط ضعف فروشگاه آنلاین لیون کامپیوتر
- کمبود تصاویر سه بعدی محصولات
- عدم قابلیت پرداخت در محل
چرا فروشگاه اینترنتی اهمیت خاصی پیدا کرده است؟
گسترش روزافزون اینترنت در یک دهه اخیر، بسیاری از کسب و کارها را به سمت راه اندازی فروشگاه اینترنتی سوق می دهد تا به کمک آن خدمات و محصولات فیزیکی یا دیجیتال مانند مواد غذایی و لباس و عکس و یا فایل PDF و غیره را در دسته بندی های مشخص به مشتریان عرضه نمایند.
ویژگی های برجسته یک فروشگاه آنلاین چیست؟
اولین نکته مهم اعتماد سازیست سپس به مواردی چون ظاهری کاربرپسند،امکان جستجو و بررسی کالا،ارائه کامل محصولات و قیمت خوب نیز اهمیت دارند.
۲ پاسخ
ممنون از توضیحات کاملی که دادید. اما من هنوز هم متوجه نشدم بدون سرمایه اولیه میشه فروشگاه اینترنتی داشت یا نه. اگه میشه یکم توضیح بدید
دقیقا چرا که نه ! شما خیلی راحت می تونید با طراحی یک سایت وردپرسی با قالب های آماده و ارائه محصولات تولید کنندگانی که نیاز به فروش کالاهاشون دارند بدون سرمایه یک فروشگاه اینترنتی داشته باشید