بهترین افزونه های پیگیری سفارشات ووکامرس کدامند؟ برای پیگیری سفارشات در سایت فروشگاهی از چه افزونهای استفاده کنیم؟ همانطور که میدانید امروزه طراحی سایت فروشگاهی یکی از ضروریترین اقداماتی است که بسیاری از فروشندگان برای توسعه کسب و کار خود در عرصه اینترنت باید انجام دهند. ووکامرس افزونهای کاملا حرفهای و رایگان است که به کمک آن میتوان فروشگاه اینترنتی برای هر نوع فعالیتی ایجاد کرد. اما از آنجایی که فروش محصول پایان کار یک فروشگاه نیست و فروشگاهی موفقتر است که تا زمان تحویل مرسوله به مشتریان، آنها را از جزئیات سفارش خود و زمان تحویل آن مطلع سازد؛ لازم است با استفاده از افزونهای مناسب امکان پیگیری سفارشات به صورت دقیق و حساب شده برای مشتریان فراهم شود. با رویانو همراه باشید تا شما را با این افزونهها آشنا کنیم.
در صورت نیاز به مشاوره رایگان و طراحی سایت اصفهان با متخصصین ما در تماس باشید.
معرفی افزونههای پیگیری سفارشات در ووکامرس
یکی از مهمترین عوامل موفقیت در یک سایتهای فروشگاهی، جلب رضایت و اعتماد مشتریان است. زمانی که کاربری از سایت شما محصولی را خریداری میکند، بهتر است در بازه زمانی ثبت سفارش تا تحویل محصول به خریدار، ارتباط خود را مشتریان قطع نکنید و آنها را از وضعیت محصول خریداری شده مطلع کنید. برای این کار یک افزونه پیگیری سفارشات در ووکامرس، بهترین انتخاب برای پیشرفت و راحتی کار شماست.
مزایای استفاده از افزونههای پیگیری سفارشات در ووکامرس
1. اطمینان خاطر مشتریان
داشتن کد مرسوله یا همان کد پیگیری محصول و اطلاع از آخرین وضعیت ارسال محصول خریداری شده، اطمینان خاطری برای مشتریانی است که از سایت شما محصولی را خریدهاند. مطمئن باشید این قابلیت کمک زیادی به افزایش فروش شما میکند؛ چراکه مشتریان با خیال راحتتری سفارش خود را در سایت شما ثبت کرده و محصولی را خریداری میکنند.
2. کاهش حجم تماسهای و ایمیلهای خریداران
بسیاری از مشتریان برای پیگیری سفارشات خود و به سبب نگرانی که از وضعیت محصول خریداری شده دارند؛ با تماسهای مکرر سبب آزار ادمین سایت میشوند. اگر سایتی بخواهد با این روش به نگرانی و پیگیری مشتریان خود پاسخ دهد؛ باید یک نفر را تنها برای این کار بیهوده استخدام کند. اما با وجود افزونههای پیگیری سفارشات، با ارائه کد رهگیری از طریق سایت و پیگیری توسط مشتری از سایت ارسال کننده نظیر پست ایران، حجم تماسها به میزان زیادی کم میشود و ادمین سایت هم میتواند زمان خود را صرف فعالیتهای مفیدتری کند.
1) افزونه پیگیری سفارشات در ووکامرس YITH Order Tracking
به لطف این افزونه شما قادر هستید به راحتی مشتریان خود را از وضعیت سفارششان مطلع کنید. اطلاع از وضعیت تحویل سفارش نظیر زمان تحویل و شخصی که آن را تحویل خواهد داد، اطمینان خاطری برای مشتریان شما خواهد بود.
این افزونه پیگیری سفارشات در ووکامرس با قابلیت ارسال کد پیگیری به ایمیل مشتریان، بر امنیت آن میافزاید. همچنین جالب است بدانید به لطف پشتیبانی این افزونه از پست جمهوری اسلامی ایران، برای نصب بر روی سایتهای فارسی زبان هم بسیار کاربردی است. البته لازم است در قسمت تنظیمات، پست ایران را انتخاب کنید تا این قابلیت برای شما ایجاد شود.
تنظیمات افزونه پیگیری سفارشات در ووکامرس YITH Order Tracking
پس از نصب افزونه به صورت معمول به پیشخوان رفته و از قسمت YITH Plugins بخش Order Tracking را انتخاب کنید تا وارد تنظیمات افزونه پیگیری سفارشات در ووکامرس شوید. در این بخش دو تب عمومی و سیستم حمل و نقل وجود دارد که ما قصد داریم به توضیح گزینههای مرتبط با بخش عمومی بپردازیم.
نام پیش فرض سیستم حمل و نقل (Default carrier name): در این بخش لازم است نامی برای سیستم حملکننده محصول تعیین کنید. به طور مثال اگر از پیک موتوری استفاده میکنید؛ میتوانید این گزینه را با نام پیک موتوری فروشگاه پر کنید و یا اگر از طریق سیستم پست ایران سفارشات را ارسال میکنید؛ بهتر است عبارتی مثل پست پیشتاز فروشگاه را در این بخش وارد کنید.
متن در صفحه سفارشات (Text in the Orders page): این متن همان متنی است که قرار است در صفحه سفارشات من، به کاربر نشان داده شود؛ بنابراین باید شامل شماره سفارش و شماره پیگیری مرسوله باشد.
موقعیت متن در صفحه سفارشات (Position of the text in the order page): این قسمت مربوط به موقعیت قرارگیری متن در صفحه سفارشات است. شما میتوانید تعیین کنید که پیغام مورد نظر در بالا و یا پایین صفحه نمایش داده شود.
در این قسمت در صورت ایجاد هر گونه تغییرات، لازم است بر روی گزینه Save Changes کلیک کنید تا تغییرات مورد نظر را ذخیره کرده و از آنها بهره ببرید. اگر به هر دلیلی از انجام تنظیمات مورد نظر پشیمان شدید؛ امکان بازگردانی تنظیمات به حالت اولیه با استفاده از گزینه Restore Defaults، فراهم شده است.
نحوه استفاده از افزونه پیگیری سفارشات در ووکامرس
برای استفاده از افزونه YITH Order Tracking پس از انجام تنظیمات، از طریق منوی ووکامرس به بخش سفارشات رفته و بر روی سفارشی که میخواهید برای آن کد رهگیری ارائه دهید، کلیک کنید. همزمان با بازکردن صفحه سفارش، باکسی با عنوان رهگیری سفارش به سمت چپ صفحه اضافه شده است. در این بخش میتوانید قسمتهای مختلف را بر اساس اطلاعات دریافتی از پست و یا پیک خود فروشگاه وارد کنید. بخشهای این باکس به شرح زیر است:
کد رهگیری: این فیلد برای پرکردن با کد رهگیری گرفته شده از پست و یا پیک قرار داده شده است.
نام سیستم حمل و نقل: این بخش مختص نوشتن نام سیستم حملونقل است که به عنوان مثال میتوانید آن را با کلمه پست پیشتاز پر کنید.
تاریخ ارسال: تاریخ ارسال مرسوله را میتوانید در این بخش وارد کنید.
ثبت سفارش: این بخش دارای دو حالت فعال و غیرفعال است که درصورت فعال کردن، پیام سفارش ارسال شده است به کاربر نمایش داده میشود؛ اما اگر سفارش ارسال نشده باشد لازم است این بخش را غیرفعال کنید.
تاریخ ایجاد: این بخش که آخرین بخش است را باید با تاریخ ارسال هماهنگ کنید تا مشکلی به وجود نیاید.
پس از وارد کردن تمامی اطلاعات خواسته شده، فراموش نکنید که با کلیک بر روی بهروزرسانی، تغییرات ایجاد شده را ذخیره نمایید.
بعد از انجام عملیات و ذخیره اطلاعات مرسوله، آیکن ماشین پیک در کنار سفارش اضافه میشود که با بردن نشانگر موس بر روی آن، قادر به دیدن اطلاعات مرتبط به سفارش مانند کد رهگیری هستید. زمانی که مشتری وارد بخش سفارشات سایت شما میشود، با پیامی مواجه میشود که تاریخ ارسال، کد رهگیری و وضعیت رسیدن و یا نرسیدن مرسوله در آن درج شده است.
ویژگیهای افزونه وردپرس پیگیری سفارشات در ووکامرس YITH Order Tracking :
- امکان ارسال اطلاعات مرتبط به پیگیری سفارش به ایمیل مشتریان
- قابلیت درونریزی و برونریزی پیگیری سفارشات
- امکان وارد کردن اطلاعات مرتبط به پیگیری سفارش با استفاده از افزونه
- قابلیت اتصال به پست جمهوری اسلامی ایران
- امکان ایجاد دکمه سفارش من در فروشگاه که از این طریق میتوان مشتریان را به سمت جزییات سفارش راهنمایی کرد.
- سازگار با آخرین ورژن وردپرس
- سازگار با Php 7 به بالا
- سازگار با ووکامرس 3.7.0 به بالا
2) پیگیری سفارشات ووکامرس با افزونه Novin Track Order
به کمک این افزونه دیگر نیازی نیست که وقتتان را صرف رسیدگی به ایمیلهای دریافتی و تماسهای تلفنی مشتریانی که از ارسال محصولاتشان اطمینان دارید، کنید. در عوض میتوانید وقت ارزشمندتان را صرف فعالیتهای سودآور برای فروشگاه خود کرده و ارتباط با مشتریانتان را به بهترین شکل و به طور خودکار مدیریت نمایید.
با نصب این پلاگین پیشرفته برای رهگیری سفارشات، امکاناتی نظیر ارسال کد رهگیری سفارشات از طریق پیامک به خریداران، فرم ثبت کد رهگیری توسط مدیر وبسایت، فرم پیگیری سفارشات توسط مشتریان، اضافهشدن کد رهگیری سفارش به ایمیلهای ارسالی و امکان پیگیری سفارشات با شماره سفارش، شماره موبایل یا ایمیل در انتظار شما خواهند بود. در ادامه به توضیح برخی قابلیتهای این افزونه خواهیم پرداخت:
اضافه شدن فرم پیگیری پست جمهوری اسلامی در فرم پیگیری سفارش
با استفاده از افزونه novin track order شما به عنوان مدیر یک وبسایت فروشگاهی می توانید پس از ارسال محصول برای خریدار، شماره پیگیری پستی را به شماره موبایل ثبت شده کاربر پیامک وایمیل کنید و از تماس های مکرر مشتریان در خصوص دریافت کد رهگیری بکاهید.
با وجود قابلیت اضافه شدن فرم پیگیری پست جمهوری اسلامی در فرم پیگیری سفارش، اگر کد رهگیری محصول ثبت شده باشد؛ دکمه پیگیری از پست نمایش داده میشود که با کلیک بر روی دکمه، فرم به صورت خودکار باز شده و کد مرسوله به فرم پست اضافه میگردد.
فرم پیگیری سفارشات توسط مشتریان
فرم پیگیری سفارشات توسط مشتریان، از طریق ایجاد یک کد کوتاه و قراردادن آن کد در یک برگه ایجاد میشود. این قسمت نیز از 5 وضعیت محصول ووکامرس یعنی حالتهای 1) درحال انجام، 2) درحال بررسی، 3) وضعیت بسته بندی، 4) وضعیت تکمیل شده و 5) وضعیت تحویل شده پیروی میکند که در ابتدا هرمرحله کمرنگ میباشد، پس از بهروز شدن وضعیت محصول، نوار وضعیت سبز رنگ شده و وضعیت کنونی محصول، با دایرهای نقطه چین به دور آن وضعیت نمایش داده میشود.
به کمک این فرم مشتریان قادر خواهند بود، از طریق یکی از سه پارامتر شماره سفارش، شماره موبایل و آدرس ایمیل نسبت به پیگیری سفارش خود اقدام نمایند.
فرم ثبت شماره پیگیری سفارشها توسط مدیر وبسایت
این فرم به صورت متاباکس، در بخش مدیریت سفارشات قرار گرفته که امکان ثبت نوع سرویس حملونقل، کد رهگیری، تاریخ ارسال، تاریخ تحویل را برای مدیر وبسایت فراهم کرده است. بعد از ورود و ذخیره اطلاعات در این فرم اگر سرویس ارسال پیامک برای مشتریان فعال باشد؛ اطلاعات وارد شده به همراه متن پیامک تعیین شده از قبل، برای مشتریان ارسال میشود.
ارسال پیامک در این افزونه از طریق افزونه رایگان پیامک ووکامرس فارسی انجام میشود؛ بنابراین برای ارسال پیامک اطلاعات مرسوله نظیر شماره پیگیری، به کاربر باید این افزونه را نصب کرده و تنظیمات آن را انجام دهید.
سایر ویژگیهای افزونه وردپرس پیگیری سفارشات در ووکامرس Novin Track Order
- کاملا ریسپانسیو
- امکان درج کد رهگیری به طور دستهجمعی
- امکان اضافه شدن وضعیت بستهبندی و تحویل شده و نوار پیشرفت برای وضعیت سفارشات
- نمایش نوار پیشرفت در صفحه سفارشهای کاربران
3) افزونه woo track order افزونه پیگیری سفارشات ووکامرس
به کمک این افزونه وردپرس علاوه برجلب رضایت مشتریان، حجم تماسهای مرتبط با کد رهگیری پستی و پیگیری سفارشات هم کاهش خواهد یافت. شما به عنوان مدیر وبسایت فروشگاهی قادر خواهید بود پس از ارسال سفارش مشتری، کد رهگیری پستی را برای شمارهای که آن سفارش را ثبت کرده ارسال کنید.
در افزونه woo track order ارسال پیامک از طریق افزونه پیامک ووکامرس فارسی بوده و برای ارسال پیامک شماره پیگیری به مشتریان لازم است نصب و تنظیمات این افزونه را انجام دهید.
این افزونه دارای دو فرم است که امکان قرار دادن فرم ها در مکان دلخواه شما به وسیله شورت کدهای موجود در افزونه فراهم شده است.
1. فرم ثبت شماره رهگیری سفارشات بهوسیله مدیر وبسایت
به کمک این فرم که فقط مدیران وبسایت به آن دسترسی دارند، پس از دریافت شماره سفارش، مشخصات کلی سفارش به نمایش در میآید و در آخر این مشخصات، فرم ثبت ثبت شماره رهگیری نمایش داده میشود بعد، از ثبت این کد در صورتی که ارسال پیامک فعال باشد؛ پیامکی حاوی شماره رهگیری سفارش به همراه متن معین در تنظیمات افزونه به شماره موبایل مشتری ارسال خواهد شد. ناگفته نماند تمامی موارد ذکر شده در بالا بدون لود صفحه و به طور آجاکس انجام میگیرند.
2. فرم رهگیری سفارشات توسط مشتریان
این فرم به مشتریان این امکان را میدهد که به دلخواه خود و با یکی از سه پارامتر آدرس ایمیل، شماره سفارش و شماره موبایل برای پیگیری سفارش خود اقدام نمایند. در صورت استفاده از شماره سفارش برای پیگیری توسط خریداران، اگر شماره رهگیری پستی برای آن سفارش ثبت شده باشد برای کاربر به نمایش درمیآید؛ درغیر اینصورت پیام موجود نبودن شماره پیگیری برای کاربر نمایش داده میشود. اما اگر مشتریان از آدرس ایمیل یا شماره موبایل برای پیگیری سفارش خود استفاده کنند؛ پس از بررسی کلیه سفارشات کاربر، هر سفارشی که دارای کد رهگیری پستی باشد به همراه شماره سفارش برای او نمایش داده میشود.
از طریق دمو آنلاین، شما قادر به بررسی کامل افزونه خواهید بود. حتی امکان دسترسی به بخش ثبت شماره پیگیری توسط مدیر که در افزونه ای که خریداری کنید تنها مدیر وبسایت به این فرم دسترسی خواهد داشت، در دمو آنلاین برای شما نیز نمایش داده می شود. ناگفته نماند برای نصب و استفاده از این افزونه لازم است نسخه PHP در سرور شما 7.2 باشد؛ چراکه از سایر نسخه های PHP پشتیبانی نمیکند.
کلام آخر
ایجاد قابلیتهای گوناگون در یک وبسایت فروشگاهی مزایای زیادی به همراه خواهد داشت که مهمترین آنها جلب اطمینان و رضایت مشتریان و درنتیجه فروش بیشتر است. قابلیت پیگیری سفارشات هم از مهمترین قابلیتها و گامی بزرگ در راستای جلب رضایت مشتریان است. بنابراین حتما با استفاده از یکی از افزونههای پیگیری سفارشات ووکامرس که در این مقاله به معرفی انها پرداختیم؛ علاوه بر ایجاد حس اعتماد و رضایت در مشتریان و جذب مشتری بیشتر، از شر حجم بالایی از تماس و ایمیل برای پیگیری سفارشات هم خلاص شوید.
توضیحات بیشتر:
معرفی بهترین قالب های سایت فروشگاهی وردپرس
طراحی سایت فروشگاهی به کمک وردپرس
چه افزونه هایی برای پیگیری سفارشات ووکامرس موجود است؟
افزونه هایی زیادی هستند اما 3 تا از محبوب ترین آنها، افزونه های YITH Order TrackingT، افزونه Novin Track Order و افزونه woo track order برای پیگیری سفارشات به کار میروند.
کدام افزونه ها برای پیگیری سفارشات با پست ایران هماهنگی دارد؟
افزونه هایی از قببیل YITH Order TrackingT، افزونه Novin Track Order و افزونه woo track order