موشن گرافی و انیمیشن

تفاوت های موشن گرافی و انیمیشن چیست؟

تصویر تیم تحریریه

تیم تحریریه

نظرات و سوالات خود را در با ما در ارتباط بگذارید

اگر می خواهید به تولید فیلم های متحرک برای تجارت خود بپردازید ، احتمالاً از خود پرسیده اید که تفاوت انیمیشن و موشن گرافی چیست؟

اصطلاحات “Motion Graphics” و “Animation” اغلب به جای هم استفاده می شوند با این حال هر کدام از آن ها مفهوم متمایزی دارند. البته ناگفته نماند که در اکثر اوقات که انیمیشن با موشن گرافیک همراه شده تا محصول نهایی بدست بیاید.

به طور کلی بیشتر مردم به تفاوت میان این دو توجهی نمی کنند. اما اگر در این فعالیت دارید و یا به ساخت موشن گرافی یا انیمیشن برای کسب و کارتان علاقه مند هستید ، درک تفاوت میان این دو هنر حائز اهمیت است پس با رویانو همراه باشید تا بیشتر به تفاوت بین انیمیشن و موشن گرافیک بپردازیم و با ذکر مثال به طور دقیق ترآن ها را مورد مطالعه قرار دهیم.

در صورت نیاز به مشاوره رایگان در خصوص سفارش موشن گرافیک با متخصصین ما در تماس باشید. 

انیمیشن چیست؟

انیمیشن سابقه ای 100 سال دارد و طبق بیان wikipedia « انیمیشن روشی است که در آن فیگورها (figures) دستکاری می شوند تا به عنوان تصاویر متحرک ظاهر شوند.» در انیمیشن سنتی ، تصاویر را با دست روی ورق های سلولزی نقاشی می کنند تا از آنها عکس گرفته شود و در نهایت با چیدن آن ها در کنار یکدیگر به صورت فیلم به نمایش درآید. زیرا چشمان ما می توانند تقریباً یک تصویردر ذهن خود حفظ کنند. وقتی چندین تصویر به سرعت پشت سر هم ظاهر می شوند ، مغز آنها را در یک تصویر متحرک تصور می کند. امروزه اکثر انیمیشن ها به کمک تصاویر تولید شده توسط رایانه بوجود می آیند. انیمیشن های سه بعدی زمان بر و مفصل بوده در حالی که انیمیشن های 2 بعدی که در برخی موارد ظاهر شبیه به انیمیشن سنتی دارد به دلیل سبک و راحتی کار در زمان سریعتری ارائه می شود.

 موشن گرافی و انیمیشن

موشن گرافیک چیست؟

تمام تجربه آنلاین ما تحت تأثیر موشن گرافیک است. از جابجایی آیکون ها و لوگوها گرفته تا اینفوگرافیک و GIF ، نمونه های رایج موشن گرافی هستند که در واقع در آن ها به یک طرح گرفیکی جان بخشیده و به حرکت در می آید و به زبان ساده تر موشن گرافیک یک طراحی گرافیکی متحرک است که لزوما شخصیت محور و بیان گر داستان خاصی نبوده و اغلب نشان دهنده اشکال خلاصه شده مانند لوگو و عناصر لوگو می باشد و می تواند ایده های پیچده را به صورت بصری نمایش دهد و توجه ببیندگان را به خود جلب کند.

اگرچه موشن گرافیک اصطلاح جدیدی به نظر میرسد، اما از دهه ی 1800 وجود داشته و عمر نسبتا طولانی دارد.

 موشن گرافی و انیمیشن

تفاوت های انیمیشن و موشن گرافی

انیمیشن جهت روایت داستان مورد استفاده قرار می گیرد. همه ما حداقل یک فیلم از کمپانی پیکسار( pixar) را دیده ایم در نتیجه می دانیم که انیمیشن می تواند یک رسانه قدرتمند برای داستان نویسی و روایت داستان باشد. .موشن گرافیک می تواند به داده های آماری جان ببخشد در حالی که انیمیشن می تواند شخصیت ها را با روایت های احساسی ، خلاقیت و سیمایی هنری زنده کند.

با توجه به پیچیدگی انیمیشن در مقایسه با موشن گرافی تهیه انیمیشن هزینه بر خواهد بود. در واقع انیمیشن با ظرافت و دقت بالاتری تولید می شود و قاعدتا با هزینه بیشتری همراه است.

تفاوت فاحش دیگر تغییرات ابعاد در موشن گرافیک و انیمیشن است. انیمیشن به طور کلی می تواند شامل به صورت سه بعدی و دو بعدی به ببیندگان ارائه می شود.

شاید برایتان سوال شود که چه زمان از این دو تکنیک استفاده می شود؟ اینکه اینترنت ویدیو را بیشتر می پسندد شکی نسیت. در نتیجه فرقی نمی کند موشن گرافیک یا سبک های دیگر انیمیشن را انتخاب کنید چرا که فیلم ها به طور کلی جذابیت ، ترافیک و نرخ تبدیل بهتری رابه دنبال دارند.

از آنجایی که ویدیو یک نوع محتوای مطلوب برای بازاریابی دیجیتال به حساب می آید و به جذب مشتریان بیشتر در شبکه های اجتماعی و وب سایت ها کمک بسزایی می کند. به جرات می توان گفت بیش از نیمی از کاربران پس از مشاهده یک ویدیویی در شبکه های اجتماعی به سمت برند تجاری موردنظر آن رفته اند پس برای جذب مشتری شما تنها به یک ویدیو احتیاج ندارید بلکه ویدیویی لازم دارید که با اهداف تجاری شما مطابقت داشته باشد. بنابراین آیا موشن گرافی استفاده می  کنید یا انیمیشن؟

چه موقع از موشن گرافیک استفاده کنید؟

موشن گرافیک برای تشریح یا تأکید بر واقعیت ها و نشان دادن نکات مورد نظرتان بسیار کارآمد است. از موشن گرافیک زمانی استفاده می شود که نیازی به روایت و داستان نویسی نباشد. به یاد داشته باشید که این روش در اصل ابزار دیداری تجارت شماست یا به عبارت دیگر به کمک این روش ایده هایتان از طریق تصویر به مخاطب برسانید.

چه زمان از انیمیشن می توان استفاده نمود؟ 

اگر قصد دارید جنبه های احساسی یک داستان را برجسته کنید ، یک روایت شرح دهید یا اگر لازم میدانید در سطح احساسی با مخاطب خود ارتباط برقرار کنید ، می توانید از انیمیشن کمک بگیرید. داستان ها به برقراری ارتباط عمیق تری بین شما و مخاطبان هدف کمک می کنند و استفاده از از روش برای ایجاد این نوع روایت ها مناسب ترند.

مطالب مرتبط:

نحوه ساخت موشن گرافیک با موبایل

آشنایی با نرم افزار موشن گرافیک

انیمیشن می تواند یک رسانه، که برای قصه گویی قدرتمند استفاده میشود.

موشن گرافیک می تواند داده های آماری را زنده کند ، اما انیمیشن می تواند شخصیت ها را با روایت های  احساسی ، خلاقیت و بیانی هنری زنده کند.

اشتراک گذاری : 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *