تحقیقات کلمات کلیدی مهمترین اصل در سئو سایت به شمار میرود. متخصصین سئو در گام اول و قبل از تولید محتوا، باید به تحقیقات کلمات کلیدی بپردازند. در غیر اینصورت اگر هیچ کس به دنبال چیزی نباشد که درباره آن می نویسید، هر چقدر تلاش کنید نتیجهی دلخواه خود را از Google نمیگیرید. امروز در رویانو قصد داریم تحقیقات کلمات کلیدی و هرآنچه که باید راجع به آنها بدانید تا سایت شما هنگام سرچ کاربران در صفحه اول گوگل نمایش داده شود را توضیح دهیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
منظور از کلمات کلیدی یا Keywords چیست؟
کلمات کلیدی، به کلمات یا عباراتی گفته میشود که میخواهید صفحات سایتتان از طریق آن پیدا شده و به کاربر نشان داده شود. در واقع هر کلمهای که توسط کاربران اینترنت در گوگل سرچ میشود و در نهایت آنها را به وب سایت شما هدایت میکند، کلمهی کلیدی یا keyword نام دارد.
تحقیقات کلمات کلیدی یا keywords research به چه معناست؟
بدون دانستن اینکه چه کلمات کلیدی را باید هدف قرار دهید، چگونه وب سایت خود را بهینه سازی می کنید؟ از کجا میدانید چه محتوایی را برای مخاطبان خود ایجاد کنید؟
درواقع هدف ساده تحقیقات کلمات کلیدی، طی کردن مراحلی است که شما را با زبانی که مشتریان هدف، هنگام جستجوی محصولات، خدمات و محتوای شما استفاده می کنند آشنا کند. در نتیجه به شما کمک میکند که بفهمید کاربران اینترنت چه چیزی را جستجو کردهاند. علاوه بر آن شامل تجزیه و تحلیل ، مقایسه و اولویت بندی بهترین کلمات کلیدی برای وب سایت شما است.
اهمیت تحقیقات کلمات کلیدی در این است که محتوایی تولید کنید که مخاطب به دنبال آن میگردد. به طوری که کاربر با سرچ کلمات کلیدی که در محتوای شما نیز به کار رفته است به سایت شما هدایت شود.
برای هرگونه مشاوره در زمینه طراحی سایت اصفهان میتوانید با شماره زیر تماس بگیرید.
پس اگر میخواهید مطلبی که مینویسید بدون مخاطب نباشد با ما همراه باشید تا با روشها و ابزار تحقیقات کلمات کلیدی آشنا شوید.
سریع ترین روش تحقیقات کلمه کلیدی
تحقیقات کلمات کلیدی امری مهم برای رشد و افزایش بازدید سایت شما میباشد. برای تحقیقات کلمات کلیدی در کوتاهترین زمان میتوان از Search Related گوگل و Google Suggest استفاده کرد.
Search Related: اولین کاری که برای تحقیقات کلمات کلیدی میتوان انجام داد، استفاده از search related است. برای این کار ابتدا کلمهی کلیدی مورد نظر خود را سرچ کنید. سپس پایین صفحهی نتایج، گوگل به ما search related را نشان میدهد و مشخص میکند علاوه بر کلمهی کلیدی که ما سرچ کردیم، چه کلمات کلیدی دیگری وجود دارد.
Google Suggest: هنگامی که کلمه کلیدی را سرچ میکنید، قبل از اینکه روی جستجو کلیک کنید تا نتایج را ببینید، گوگل نتایجی را به ما پیشنهاد میدهد. این نتایج و عبارات، عباراتی هستند که کاربران در گوگل سرچ میکنند و ممکن است که انتخاب شما هم باشد. پس از آن غافل نشوید!
درست است که Search Related و Google Suggest از سریعترین روشهاست؛ اما برای انتخاب کلمات کلیدی مناسب، کافی نیست. در ادامهی این مقاله به بررسی بهترین و کارآمدترین ابزار تحقیقات کلمات کلیدی میپردازیم تا با استفاده از آنها محتوای سایت خود را به بهترین شکل بهینهسازی کنید.
مهمترین ابزارهای تحقیقات کلمه کلیدی
ابزارهای تحقیقات کلمات کلیدی به متخصصین سئو کمک میکند تا راحتتر کلمات یا عباراتی را که کاربران در گوگل سرچ میکنند شناسایی کنند و اطلاعات لازم را به دست آورند. ابزارهای بسیار خوبی برای این کار وجود دارد که سایت شما را در ابعاد مختلف تحلیل و بررسی میکند.
این ابزارها به شناسایی کلمات کلیدی که رقبای شما بر اساس آنها رتبه بندی شدهاند، کمک میکند. همچنین کلمات کلیدی که با سایت و محتوای شما مرتبط است را به شما پیشنهاد میدهد. علاوه بر آن اطلاعاتی مثل حجم جستجوی کلمات کلیدی، میزان رقابتی بودن آنها و یا عباراتی را که کمتر جستجو میشوند به شما میدهد.
1– معرفی ابزار Google Keyword Planner
این ابزار برای افرادی است که میخواهند از تبلیغات گوگل برای سئو استفاده کنند، مناسب است. نکتهی مثبت این پلتفرم گوگل این است که اطلاعاتی که ارائه میدهد به طور مستقیم از دیتابیس گوگل میآید.
برای دسترسی به این ابزار به یک اکانت گوگل نیاز دارید. وقتی وارد محیط برنامه شدید، کلمات کلیدی نزدیک به محتوای خود را وارد کنید. سپس کلمات و عبارات کلیدی مرتبط با موضوع را بر حسب جستجوی ماهانه مشاهده میکنید. علاوه بر آن یک لیست از کلمات کلیدی پیشنهادی هم را در اختیارتان قرار میدهد و توسط فیلترهای مختلفی که در اختیار شما گذاشته میشود، پیشبینیهایی از عملکرد آن کلمات در آینده به شما داده میشود.
برای دسترسی به این ابزار به آدرس ads.google.com بروید. وارد اکانت گوگل خود شده و پس از انجام تنظیمات اولیه، از منوی Tools & Settings گزینهی Keyword Planner را انتخاب کنید.
2– معرفی ابزار Google Trends
این ابزار مشابه keyword planner است و به شما این امکان را میدهد تا میزان محبوبیت کلمات کلیدی مورد نظر را بررسی کنید. علاوه بر آن میتوانید تعداد سرچ هر کلمه کلیدی را در زمان و مکانهای مختلف مشاهده کنید و میزان محبوبیت وکاربرپسند بودن آنها را با یکدیگر مقایسه کنید. کلمات کلیدی مشابه و مرتبط با موضوع شما را نیز پیشنهاد میکند.
از دیگر مزیتهای این ابزار میتوان به پیدا کردن موضوعهایی اشاره کرد که کاربران بیشتر به دنبال آنها هستند. در نتیجه با این قابلیت میتوانید محتواهایی با این موضوعها منتشر کنید.
3– معرفی ابزار KWFinder
KWfinder کاملترین و تخصصیترین ابزار است که به طور خاص برای تحقیقات کلمات کلیدی طراحی شده است. با استفاده از ویژگی کلمات کلیدی بر اساس سوال، میتوانید عبارات و کلمات کلیدی مربوط به محتوا و موضوع خود را به وسیلهی این ابزار پیدا کنید.
برای استفاده از آن وارد سایت Kwfinder به آدرس kwfinder.com شوید. در قسمت بالا سمت راست، روی لینک آبی رنگ Start 10 day FREE trial کلیک کنید. پس از تکمیل اطلاعات مربوط به ثبتنام، اکانت mangools خود را فعال کنید. از منوی SEO Tools روی گزینه KWFinder کلیک کرده و کلمه کلیدی مدنظر خود را وارد کنید. بعد از آن کشور و زبان مورد نظر برای انجام تحقیقات کلمات کلیدی را انتخاب کنید. موقعیت مکانی را روی Anywhere گذاشته و زبان را Persian انتخاب کنید.
روی گزینه Find keywords کلیک کنیدتا صفحهی نتایج برای شما باز شود.
4– معرفی ابزار Alexa Pro
یکی دیگر از ابزارها برای انجام تحقیقات کلمات کلیدی، Alexa Pro میباشد. در ادامه به برخی از ویژگیهای آن اشاره میکنیم.
1- شناسایی کلمات کلیدی سایتهای رقیب
2- شناسایی کمبود کلمات کلیدی در محتوا
3- شناسایی Buyer Keywords
4- بررسی و مقایسه ترافیک جستجوی سایت رقبا با سایت خود
5- ارزیابی کلمات کلیدی به کار رفته در سایت
6- پیدا کردن کلمات کیدی که توسط آنها، سایت شما رتبهی خوبی کسب کند
5– معرفی ابزار MOZ Keyword Explorer
برای دسترسی به این ابزار به آدرس analytics.moz.com/pro/keyword-explorer بروید. میتوانید بر اساس یک کلمه کلیدی، آدرس دامنه و یا یک صفحهی خاص که مدنظر شماست، تحقیقات کلمات کلیدی خود را شروع کنید.
این ابزار تحقیقات کلمات کلیدی دو ویژگی دارد که سایر ابزارهای معرفی شده فاقد آنها هستند. این دو ویژگی عبارتاند از: امتیاز CTR ارگانیک و امتیاز اولویت بندی.
با امتیاز CTR (Organic CTR Score) مشخص میشود اگر در صفحهی اول نتایج سرچ گوگل هستید، چه تعداد کلیک دریافت میکنید.
امتیاز اولویتبندی (Priority Score) دادههای مربوط به CTR، حجم جستجو و سختی کلمه کلیدی را با هم ترکیب میکند به شما کمک میکند تا بهترین کلمات کلیدی را انتخاب کنید.
همچنین به شما این امکان را میدهد تا برای مدت یک ماه به طور آموزشی و رایگان از آن استفاده کنید.
6– معرفی ابزار SEMrush
SEMrush از قدرتمندترین ابزار در حوزهی تحقیقات کلمات کلیدی است. به کمک آن می توانید با تجزیه و تحلیل درست سایت خود، محتوایی بدون نقص و بهینهشده تهیه کنید. با استفاده از SEMrush میتوانید اطلاعاتی مثل تعداد جستجو، هزینهی لازم در ازای کلیک(PPC)، سختی کلمه(KD) و… را بدست آورید.
کاربران SEMrush میتوانند از تمام امکانات آن به صورت رایگان استفاده کنند؛ اما فقط میتوان روزانه از 10 درخواست به طور رایگان استفاده کرد و تنها مجاز به ایجاد یک داشبورد برای سئو یک سایت هستید.
7– معرفی ابزار Answer The Public
این ابزار افزونهای است که استفاده از آن نیاز به ایجاد حساب کاربری ندارد و تنها با وارد کردن کلمه کلیدی مورد نظر خود میتوانید نتایج را مشاهده کنید. ابزار Answer The Public اطلاعات مورد نیاز خود را برای بدست آوردن تعداد سرچ هر کلمه کلیدی به صورت ماهانه، به طور خودکار از موتورهای جستجوی Google و Bing خارج می کند. در نتیجه میتوانید روی هر یک از این کلمات کلیدی کلیک کنید تا آن را در موتور جستجوی گوگل یا بینگ جستجو کنید. با این کار میتوان فهمید که چه محتوایی برای این کلمات کلیدی رتبهبندی شده است و آیا این کلمه کلیدی در آن محتوا به کار رفته است یا خیر؟
8– معرفی ابزار Ubersuggest
Ubersuggest ابزاری رایگان است که اطلاعاتی از جمله حجم جستجو به ازای کلمه کلیدی وارد شده، پیشنهاد کلمات کلیدی مشابه، سختی کلمه کلیدی و میزان رقابت در آن کلمه را به شما میدهد. همچنین می توانید لیستی از 100 نتیجه برتر که به نظرگوگل برای آن کلمه کلیدی بهینه شده اند را ببینید.
همچنین این برنامه اطلاعاتی مانند بازدیدهای تخمینی ماهانه، بک لینک ها و تعداد اشتراک گذاری در فیس بوک و Pinterest و … را در اختیار شما قرار میدهد.
توجه داشته باشید که اگر با حساب Google خود وارد Ubersuggest شوید، علاوه بر خدمات گفته شده می توانید پیشنهاد کلمات کلیدی مشابه، آنالیز روزانه رتبهبندی و پیشنهادهای بهینه سازی سئو که مختص وبسایت خودتان است را دریافت کنید.
9– معرفی ابزار Ahrefs
میتوان این ابزار را در لیست بهترین ابزار برای تحقیقات کلمات کلیدی قرار داد. با وارد کردن کلمه کلیدی مورد نظر خود، لیست پیشنهادی کلمات کلیدی را مشاهده خواهید کرد. همچنین به وسیلهی آن میتوانید کیفیت مطالب سایت های رقیب را بسنجید.
10– معرفی ابزار Serpstat
این ابزار به شما این امکان را میدهد که نتایج برتر گوگل را برای کلمات کلیدی مورد نظر مشاهده کنید. و جزئیات زیادی راجع به سایتهای رقبای خود بدست آورید و با پیدا کردن نقاط قوت و ضعف آنها و سپس پیادهسازی آنها روی محتوای خود، مطالبی بهینه شده را ارائه دهید.
11– معرفی ابزار SpyFu
برای کار با این ابزار کافی است URL سایتی که قصد بررسی آن را دارید را در نوار جستجو آن تایپ کنید و بلافاصله نتیجه را مشاهده کنید. نیازی به ورود به سیستم نیست. در این برنامه با جستجوی کلمه کلیدی میتوانید از سایتهای رقیب خود برای داشتن رتبهی بهتر کمک بگیرید.
SoyFu دادههای گذشته را جمعآوری و ذخیره میکند. پس میتوانید در زمانهای خاص سایت خود و سایت رقیب را با یکدیگر مقایسه کنید و ببینید که آیا در این مدت رتبه بندی کلمات کلیدی شما چه تغییراتی داشته است.
12– معرفی ابزار Keyword Tool
سایت keyword tool، در چند محیط مختلف به تحقیقات کلمات کلیدی مورد نظر شما میپردازد و علاوه بر دیگر ابزارها کلمات کلیدی فارسی را نیز در دیتابیس خود دارد. نتایجی که این سایت در اختیار شما قرار میدهد بسیار نزدیک به Search Related گوگل است. پس شما به وسیلهی این ابزار قدرتمند میتوانید ببینید که کاربران چه کلمات کلیدی را در رابطه با موضوعی خاص سرچ کردهاند؛ و از آنها در محتوای خود استفاده کنید.
13– معرفی ابزار Keywords Everywhere
ابزار Keywords Everywhere یک add-on برای مرورگرهای کروم و فایر فاکس است که میتوانید با سرچ کلمات کلیدی مرتبط با موضوع و محتوای خود، عبارتها و کلمات کلیدی مشابه دیگر را در نتایج جستجو مشاهده کنید.
14– معرفی ابزار Google Adwords
Google Adwords همان تبلیغاتی PPC ( pay per click ) است که توسط شرکت گوگل بر روی موتور جستجوی آن قرار می گیرد. میتوانید با تبلیغات در این ابزار برای کلمات کلیدی مرتبط با محتوای خود افراد بیشتری را به سایت خود جذب کنید. این برنامه به ازای کلمات کلیدی که مشخص کرده اید، تبلیغ شما را به صورت لینک در بالای سرچ های ارگانیک به کاربران نمایش می دهد. همچنین چون تبلیغات PPC میباشد، تنها در صورت کلیک ملزم به پرداخت هزینه به گوگل هستید.
همانطور که گفتیم تحقیقات کلمات کلیدی، از اصلیترین و مهمترین مراحل بهینهسازی و سئو سایت میباشد. با استفاده از ابزارهایی که معرفی کردیم و توضیحات ارائه شده در رابطه با کلمات کلیدی، میتوانید هر چه بهتر در راستای پیشرفت سئو سایت خود قدم بردارید.
بعد از تحقیق در کلمات کلیدی، برای بهینه سازی رنکینگ سایت در گوگل، انجام سئو برای مقاله و سئو کردن برای محصول به کمک افزونه یواست را مطالعه کنید.
چند ابزار تحقیقات کلمات کلیدی نام ببرید؟
GOOGLE TRENDS
GOOGLE KEYWORD PLANNER
KWFINDER
SEMrush
و....
ALEXAPRO
اهمیت کلمات کلیدی چیست؟
به وسیله تراکم کلمات کلیدی با استفاده از موتور جست و جو، در گوگل مخفی نخواهید ماند و به گونه ای ظاهر خواهید شود.
ابزار Google trends چیست؟
یک ابزار تحقیقات کلمات کلیدی می باشد که به شما این امکان را میدهد تا میزان محبوبیت کلمات کلیدی مورد نظر را بررسی کنید. علاوه بر آن میتوانید تعداد سرچ هر کلمه کلیدی را در زمان و مکانهای مختلف مشاهده کنید.