بهترین ابزارهای رایگان تحلیل اینستاگرام کدامند؟ به کمک چه ابزارهایی می توانیم پیج اینستاگرام خود را تحلیل و آنالیز کنیم؟ امروزه اینستاگرام به عنوان بستری مناسب برای توسعه کسب و کار مبدل شده است. از این رو حدود 70 درصد از شرکت برای دستیابی به اهداف بازاریابی از این پلت فرم استفاده می کنند. اما آیا موفقیت در این زمینه تنها با ایجاد حساب کاربری و تولید محتوا در اینستاگرام امکان پذیر است؟ جواب این سوال کاملا مشخص است! همانطور که می دانید تحلیل و آنالیز پیج یکی از مهم ترین نکات در مدیریت پیج اینستاگرام است که به راحتی به کمک ابزارهای کاربردی امکان پذیر است. این ابزار به شما در بهبود وضعیت پیجتان کمک می کند تا بتوانید بر اساس آن محتوایی جذاب تری تولید کرده و برای افزایش تعداد فالوورهای خود برنامه ریزی کنید. با رویانو همراه باشید تا بهترین ابزارهای تحلیل و آنالیز پیج اینستاگرام را به شما معرفی کنیم و نحوه کار با آن ها را به اطلاعتان برسانیم.
در صورت نیاز به مشاوره رایگان و دریافت خدمات اینستاگرام در اصفهان با متخصصین ما در تماس باشید.
اهمیت و ضرورت تحلیل و بررسی اینستاگرام
همه ما خوب می دانیم که برای موفقیت در عرصه شبکه های اجتماعی بخصوص اینستاگرام بدون آگاهی از ایرادات کار خود نمی توانیم برای ادامه و موفقیت آن برنامه ریزی کنیم. بسیاری از افراد از عدم موفقیت در بازاریابی در اینستاگرام شاکی هستند و از این رو از این شبکه اجتماعی ناامید می شوند و به سراغ راه های دیگر برای کسب درآمد می روند. اما باید بگویم که این مشکل تنها با یک رصد و آنالیز پیج قابل حل است. در واقع با دانستن فاکتورهایی مانند زمان بیشترین فعالیت مخاطبین هدف، محتوای مورد علاقه آن ها، سن، جنسیت، موقعیت جغرافیایی مخاطبین و کلمات کلیدی جستجو شده توسط آن ها می توانید یک استراتژی مناسب و دقیق برای محتوا و استوری های پیجتان تهیه و منتشر کنید.
فاکتورهای مهم در آنالیز و بررسی پیج اینستاگرام
نرخ تعامل (engagement rate) : نرخ تعامل مهم ترین عاملی است که در موفقیت پیج شما نقش دارد. اگر به دنبال فروش بیشتر محصولاتتان در اینستاگرام هستید، از این فاکتور مهم غافل نشوید و برای افزایش تعامل در اینستاگرام برنامه ای هدفمند بچینید. با استفاده از ابزارهای تحلیل اینستاگرام می توانید اطلاعات مفیدی را برای افزایش نرخ تعامل پیج خود دریافت کنید، که در ادامه چند مورد از آن ها را برایتان ذکر کرده ایم:
- تعداد لایک پست ها توسط کاربران
- تعداد نظرات ارسالی کاربران هر پست
- میزان اشتراک گذاری پست ها و استوری توسط کاربران
- تعداد ذخیره پست ها توسط کاربران
شناسایی هشتگ های پربازدید: همانطور که می دانید هشتگ ها مهم ترین بخش هر پست در اینستاگرام است که هرگونه اشتباهی در آن ممکن است بازدید پیجتان را بخطر بیاندازد. استفاده درست از هشتگ ها می توانید مخاطبان بیشتری را به سمت پیج شما جذب کند پس بایستی به درستی انتخاب شوند. ابزارهای آنالیز اینستاگرام با شناسایی هشتگ های پربازدید در هر پست به شما در انتخاب و استفاده از انواع هشتگ ها کمک می کنند.
شناسایی پست ها محبوب: برای تولید محتوا در اینستاگرام باید از نیاز و علاقه کاربران را باخبر شوید.اگر دقت کنید درمییابید که اغلب از میان پست های منتشر شده، برخی از آن ها برای کاربران محبوب تر هستند. با شناسایی این پست ها از سلیقه و نیاز کاربران آشنا می شوید و می توانید محتواهای بعدی پیج خود را بر اساس این آمار تولید کنید.
ارزیابی استوری ها: از آنجایی که استوری می توانید تقش موثری در میزان فروش محصولات و اجناس داشته باشد، بایستی در انتخاب محتوا برای آن دقت کرده و در ساعت مناسبی به اشتراک بگذارید.
آشنایی با بهترین ابزارهای تحلیل و آنالیز پیج اینستاگرام
- Instagram insights
insights یکی از ابزارهایی که اینستاگرام در اختیار کاربران قرار داده است که به کمک آن می توانید تعامل، بازدید، فعالیت و جنسیت و … پیج خود را به بهترین شکل ممکن آنالیز و تحلیل کنید. برای استفاده از این ابزار بی نظیر تنها باید حساب خود را به حساب بیزینسی تغییر دهید تا به صورت خودکار به insights دسترسی پیدا کنید. اگر می خواهید با بیزینسی کردن حساب خود از قابلیت های ابزار insights استفاده کنید ابتدا برای عمومی کردن پیج خود به قسمت settings پروفایلتان بروید و حالت Private Account را غیرفعال کنید. برای بیزینسی کردن حساب کاربری خود در اینستاگرام نیز مجددا به قسمت settings و بخش Account رفته و گزینه switch to professional account بر روی Business کلیک کنید.
در این مرحله برای ادامه فعالسازی اکانت بیزینسی در اینستاگرام کافیست کادر آبی رنگ continue را لمس و یا صفحه را به راست بکشید تا گزینههای بعدی برای شما نمایش داده شود. در این صفحه جدید با عنوان “choose categories for your business profile” در واقع شما می توانید برای اکانت خود در رابطه با موضوع شغلی خودتان مجموعه و زیر مجموعه انتخاب کنید. حال وقت آن رسیده است که راههای ارتباطی متنوعی را در صفحه پروفایل اینستاگرام خود تعیین کنید. و در آخر نیز می توانید اکانت اینستاگرام خود را به اکانت فیسبوک خود متصل کنید. البته این مرحله کاملا اختیاری بوده و می توانید در بازگردانی پیج هک شده و ثبت نام در اینستاگرام به شما کمک کند.
با بیزینسی کردن حسابتان به راحتی می توانید برای تحلیل وضعیت پیجتان از ابزار کاربردی insights به صورت خودکار بهره مند شوید. در واقع insights یکی از بهترین ابزارهای تحلیل اینستاگرام است که به کمک آن می توانید میانگین لایکهای دریافتی به ازای هر پست ارسال شده، میانگین نرخ تعامل برای هر پست و میانگین مقدار رشد و افزایش مخاطبین را بررسی و تحلیل کرده و برای آن ها برنامه ریزی کنید.
- Klear
این ابزار کاربردی و رایگان نیز برای تحلیل و بررسی دقیق فاکتورهای مهم پیج در دسترس کاربران قرار گرفته است. اگر می خواهید از نرخ تعامل کل در طول یک هفته، بهترین پستها از لحاظ بازدید و نرخ تعامل آگاه شوید و هشتگ های مناسب را ردیابی کنید، Klear بهترین گزینه خواهد بود. از دیگر کاربردهای این ابزار تحلیلی می توان به قابلیت آن در بررسی رقبا اشاره نمود. برای این کار تنها کافیست حساب اجتماعی رقبای خود را به آن بدهید تا اطلاعات مفیدی همچون منشنها، تعامل و رشد فالوور آنها را در اختیار شما قرار دهد.
- Union Metrics
Union Metrics، یکی دیگر از ابزارهای تحلیل و آنالیز پیج اینستاگرام است که استفاده از آن به صورت پولی بوده اما به کمک آن می توان گزارشی رایگان به صورت ماهانه دریافت نمود. این گزارش اطلاعات مهمی همچون هشتگهای جذاب و کاربردی، پستهای محبوب و مورد پسند مخاطبین و اطلاعاتی در مورد ساعات و زمان فعالیت فالوورها و کاربران در اختیار شما قرار می دهد. از آنجایی که این ابزار می تواند تحلیل های 30 روز گذشته به کاربران خود ارائه می کند پس برای مطالعه و پیگیری عملکرد کوتاه مدت پیج بسیار کارآمد می باشد.
- Iconosquare
پلتفرم دیگری که به منظور بازاریابی و تحلیل چه بهتر کسب و کار اینستاگرامی طراحی شده است، برنامه Iconosquare است. به کمک این ابزار کاربردی، پست های جدید خود را زمانبندی کرده و بر فعالیت فالوورها و سایر کاربران شرکت خود نظارت کنید. از دیگر قابلیت های این برنامه کاربردی می توان به موارد زیر اشاره نمود:
- نظارت بر نرخ تعامل، عملکرد استوری ها و impressions
- امکان ردیابی هشتگ ها و رقبا
- آگاهی از موضوعات مورد علاقه کاربران
نکته مهمی که بایستی در مورد این ابزار تحلیل اینستاگرام بدانید اینست که استفاده از این برنامه به مدت ۲ هفته رایگان است؛ اما پس از آن باید هزینه پرداخت کنید.
- Hootsuite
یکی از بهترین و البته مهمترین برنامههایی که برای تجزیه و تحلیل اینستاگرام مورد استفاده قرار میگیرد، ابزار تحلیل Hootsuite است. این ابزار یک سری جدول، گراف و نمودار در اختیار کاربر میگذارد که به عملکرد بهتر پیج و بهبود آن کمک شایانی میکند. درست است که میتوان از ابزار insight اینستاگرام استفاده کرد، اما آمارهای آن به پای برنامه Hootsuite نمیرسد. این برنامه اطلاعاتی بسیار دقیق، کارآمد و مفید ارائه میدهد.
علاوه بر آن میتوان به دادههایی با پیشینه طولانیتر از یک هفته دسترسی پیدا کرد. یکی از مزیتهای عالی این برنامه، بررسی واکنش مخاطبین و فالوورها است. با استفاده از این آمار میتوان متوجه شد که واکنشها مثبت بودهاست یا منفی. در این صورت میتوان عملکرد را با توجه به این اطلاعات تغییر داد یا بهتر کرد. تحلیل جامع و کافی این برنامه واقعا بینظیر است.
یکی دیگر از فواید آن، تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی مرتبط با فعالیت شما است. همچنین به آمارهایی همانند نرخ تعامل فالوورها دسترسی خواهید داشت. اطلاعات فالوورها، محتواهای ارسال شده و … به صورت گرافیکهای دقیق و قابل مطالعه ارائه میشود. این دادهها کمک میکند که با توجه به پرسونای مخاطب، محتوای خود را تولید و منتشر کنید.
- Crowdfire
Crowdfire نیز یکی از ابزارهای تحلیل اینستاگرام است که به بازاریابان اجازه میدهد تا پست ها را زمانبندی کنند، عملکرد شان را اندازه گیری و Mentions به برندشان را پیگیری کنند. بعلاوه محتوای مرتبط با صنعت خود را از سراسر اینترنت انتخاب کنند. این محصول پیشنهاد مقاله و تصویر را از سایر وب سایت ها ارائه میدهد و با در نظر گرفتن اینکه چه محتوایی در استراتژی اینستاگرام آنها وجود دارد به بازاریابان کمک میکند که بیشتر دیده شوند.
ابزار تجزیه و تحلیل Crowdfire داده های اینستاگرام شما را در چند نمودار کاربر پسند به تصویر میکشد. آنها همچنین تعدادی از معیارهای پیشرفته را دقیق واکاوی میکنند که عملکردتان را در طول زمان های طولانی به شما نشان میدهد.
- Pixlee
یکی از ابزارهای رایگان برای تحلیل پیج اینستاگرام، برنامه Pixlee است. این برنامه معمولا مورد استفاده برندهای بزرگ و افراد معروف قرار میگیرد. تحلیل این ابزار بسیار عالی و موثر است و به همین دلیل مورد توجه بهترینها در تجارت قرار گرفتهاست. استفاده از این برنامه به تیمهای بزرگ تجاری در اینستاگرام توصیه میشود. زیرا میتوان از آن برای به اشتراک گذاشتن گزارشها در بین کارمندان و تیم محتوایی استفاده کرد.
این گزارشها برای تحلیل معیارها مفید است و میتوان از آنها برای بیشتر کردن تعامل و جذب فالوور استفاده کرد. پیدا کردن اینفلوئنسرها و افرادی که برای تبلیغات برند شما مناسب هستند توسط این برنامه انجام میشود. این برنامه تشکیل دادن کمپینهای تبلیغاتی را آسانتر میکند. اطلاعات زیر با استفاده از ابزار Pixlee قابل دسترس است.
• به پستهای مرتبط با برند خود، بهترین پستهای هواداران و … دسترسی خواهید داشت.
• عملکرد برند و پیج از جمله تعداد فالوورها، نرخ رشد، نرخ تعامل کلی، نرخ تعامل برای هر پست و … را ارائه میدهد.
تعریف نرخ تعامل (engagement rate) چیست؟
تعداد لایک پست ها توسط کاربران
تعداد نظرات ارسالی کاربران هر پست
میزان اشتراک گذاری پست ها و استوری توسط کاربران
چند تا ابزارهای تحلیل و آنالیز پیج اینستاگرام چیست؟
Instagram insights
Klear
Union Metrics
Iconosquare
Hootsuite
Crowdfire