مسابقه اینستاگرامی

انواع مسابقه اینستاگرامی و روش برگزاری آن

تصویر تیم تحریریه

تیم تحریریه

نظرات و سوالات خود را در با ما در ارتباط بگذارید

برگزاری مسابقه اینستاگرامی چه فوایدی دارد؟ بهترین ایده‌ها برای برگزاری مسابقه اینستاگرامی کدام‌اند؟ امروزه که در عصر تکنولوژی و فناوری  به سر میبریم اینستاگرام موضوعی مهم در بین اکثر مردم با رنج سنی مختلف به حساب می‌آید.

اگر شما به دنبال فالوور و طرفداران بیشتری برای پیج و اکانت اینستاگرام خود هستید مسابقه اینستاگرامی گزینه خوبی برای جذب فالوور میباشد. برای آگاهی بیشتر در این زمینه و توضیحات کامل، در ادامه این مطلب  با رویانو همراه باشید. امروز قصد داریم تا ایده‌های خلاقانه و جدید برای مسابقه اینستاگرامی برای شما آماده کنیم.

برای هرگونه مشاوره رایگان در زمینه خدمات اینستاگرام می‌توانید با رویانو تماس بگیرید.

10 ایده مسابقه اینستاگرامی برای کسب و کارها

  • مسابقات با محصول

یکی از روش‌های مشارکت کاربران در مسابقه، استفاده از محصول می‌باشد. این ایده معمولا برای افرادی کاربردی است که قصد دارند برند خود را به مشتریان و مردم معرفی کنند و در بازار جا بیندازند و همچنین فروش محصول خود را افزایش دهند.

مهم ترین بخش این مسابقات بر پایه عکاسی است. به این صورت که شرکت‌کننده مسابقه باید محصول مورد نظر را خریداری کرده و سپس به صورت دلخواه از محصول عکاسی کند. سپس باید عکس مورد نظر را در صفحه اینستاگرامش منتشر نماید.

یکی از مسابقات اینستاگرامی معروف، مربوط به شرکت کاله می‌باشد. شرکت کاله با برگزاری یک مسابقه در فضای اینستاگرام خود توانست فروش محصولاتش را افزایش دهد. این مسئله در برندینگ کاله نیز بسیار کمک کننده بود.

این مسابقه ترکیبی از مسابقات چالشی و محصول بود که کاملا موفقیت آمیز انجام شد. شرکت کاله محصولی تقریبا جدید ارائه داد. این محصول با عنوان ماست لاکتیویا بین مردم رونق پیدا کرد. شرکت کاله ادعا می‌کرد این محصول قادر به تنظیم سیستم گوارش آن هم به طور طبیعی است.

بر پایه و اساس همین دلیل کاله دست به برگزاری مسابقه‌ای زد و شرط ورود به مسابقه را برای کاربران خریداری ماست لاکتیویا قرار داد. نحوه اجرا مسابقه خریداری ماست و عکاسی زیبا از محصول بود. شرکت کننده پس از این کار باید عکس مورد نظر خود را  با هشتگ #لاکتیویاتوخوردی در صفحه اینستاگرامش پست میکرد.

در آخر پس از گذشت و اتمام مسابقه 14 روزه، کاله در طی یک قرعه کشی  سه نفر را برنده اعلام کرد و گوشی آیفون را به عنوان هدیه مسابقه برای کاربران برنده در نظر گرفت. این مسابقه باعث افزایش و فروش محصول و معرفی محصول کاله به مردم شد.

ایده‌های مسابقه اینستاگرامی

همینجا لازم است تا برخی از نکاتی که در این مسابقه اینستاگرامی انجام شده است را با هم مرور کنیم. اول اینکه شرکت کاله ابتدای امر محصولی تولید کرده است که با توجه به وضعیت سلامت مردم ایران، بسیار مورد نیاز بوده است. مورد نیاز بودن و اثربخش بودن این محصول باعث شده است تا مردم راغب به استفاده از این محصول شوند.

اگر شما هم قصد دارید تا محصولی را برای مشارکت مردم در مسابقه اینستاگرامی در نظر بگیرید، حتما حواستان به مورد نیاز بودن آن برای عموم مردم باشید.

نکته دومی که همیشه در خصوص شرکت کاله وجود داشته است این است که این شرکت تا به اینجا همیشه سعی داشته است تا خود در جبهه مردم معرفی کند. خود را به عنوان عضوی نزدیک از خانواده‌ها معرفی کرده که در تمامی خوشی‌ها و روزهای خوب در کنار شماست. حمایت و اسپانسرینگ از سری پنجم برنامه دورهمی نیز یکی از موارد است.

شرکت کاله یکی از موفق‌ترین پیج‌های اینستاگرامی را دارد که مشخصا از مشاوران خوبی در این زمینه بهره می‌برد. پیشنهاد ما این است که حتما این پیج را در اینستاگرام رصد کنید.

مسابقه شرطبندی اینستاگرامی

  • مسابقات شرط بندی

این نوع مسابقه بیشتر برای افزایش تعامل مخاطب با پیج صورت می‌گیرد. مسابقات شرط بندی اکثر در زمان‌های خاصی همچون مسابقات ورزشی، انتخابات و… صورت میگیرد.

در این مسابقات کاربران باید نتایج را حدس بزنند و حدس خود را در اینستاگرام کامنت کنند. پس از اعلام نتایج اصلی از بین کاربران که نتیجه درست را حدس زده بودند جوایزی به قید قرعه به برندگان اهدا می‌شود.

آخرین مسابقه فوتبال فینال جام آسیا که میان پرسپولیس و اولسان بود، مثال خوبی برای این ایده مسابقه اینستاگرامی است. زمان برگزاری این بازی بسیاری از پیج‌های اینستاگرامی مسابقاتی را شروع کرده بودند.

در این مسابقات از فالوورها خواسته شده بود حدس خود را درباره نتیجه بازی کامنت کنند. در صورت درست بودن حدس از بین شرکت‌کنندگان مسابقه به قید قرعه جایزه‌هایی را به برنده‌های مسابقه اهدا کردند.

 

  • مسابقات چالشی

در بین مسابقه‌های اینستاگرامی، مسابقات چالشی در دسته هیجان‌ انگیزترین مسابقات قرار می‌گیرد. این نوع مسابقه به خوبی توجه مخاطب را به برند جلب می‌کند و ارتباط عمیقی بین مخاطب و برند ایجاد می‌شود. به علاوه اگر شما از دسته برندهایی هستید که علاقه مندید تصویر برندتان دوستانه به نمایش گذاشته شود مسابقات چالشی برای شما مناسب است.

برند NastyGal یکی از برندهای‌های معروف آمریکاییست که در بیش از 50 کشور در حوزه مد و لباس زنانه فعالیت دارد.

این برند بزرگ مسابقه چالشی سلفی بامزه‌ را برگزار کرد. شرکت کنندگان در این چالش با غریبه‌ای در فروشگاه‌های همین برند سلفی می‌گیرند و سلفی‌های خود را با هشتگ StrangerSelfie# در پیج اینستاگرامشان پست می‌کنند.

این برند گیفت کارت خرید از NastyPal را برای برنده مسابقات در نظر گرفته بود که آن را به قید قرعه به برنده هدیه می‌کرد. برند NastyPal با برگزاری این مسابقه تعداد زیادی از مردم به خصوص دختران را به چالش کشیده است.

این مسابقه علاوه بر سلفی‌های جالب و بامزه دارای خاطرات دوست داشتنی و اتفاقات جالبی است که برای شرکت کنندگان رخ داده است. با وجود این مسابقه برند NastyPal چهره‌ای ماندگار و دوستانه از خود به نمایش گذاشته بود.

شما هم می‌توانید با کمک گرفتن از این ایده فالوور‌های خود را به چالش بکشید و آنها را ترغیب به مشارکت و تعامل کنید تا برای ورود به مسابقه، از شما خرید کنند.

برای مثال اگر شما صاحب بوتیک هستید می‌توانید با برگزاری یک چالش ست لباس از کاربران خود بخواهید با لباس‌هایی که از شما خریداری کردند ست‌های دلخواه خود را پوشیده و برای شما عکس ارسال کنند. در انتها شما به برنده مسابقه جایزه‌ای تقدیم کنید.

مسابقه چالشی اینستاگرامی

  • مسابقات منظم

مسابقه منظم یکی دیگر از مسابقه‌های اینستاگرامی معروف است. در این نوع مسابقه شما مسابقه‌ای مشخص و منظم به صورت ماهانه و یا هفتگی برگزار می‌کنید. این مسابقات می‌توانند کمک بزرگی در حفظ تعامل بلند مدت کاربر با پیج شما برایتان باشد.

شما می‌توانید مسابقه‌ای برگزار کرده و سپس شرطی برای ورود به مسابقه تعیین کنید. مثلا شرط را لایک کردن تمامی پست‌های هفته تعیین کنید و این مسابقه را هر هفته انجام بدهید. یا اینکه مسابقه‌ای هفتگی برگزار کرده و در آن کامنتی را به صورت تصادفی انتخاب کنید و صاحب کامت را برنده اعلام نمایید.

نظم در مسابقه، باعث می‌شود تعامل بسیار عالی با پیج شما صورت بگیرد و کاربران برای همه پست‌های شما لایک بزنند و یا کامنت بگذارند که این موضوع نکته مثبت و خوبی برای پیج شما می‌باشد.

به عنوان یک نمونه پیج دکتر کرمانی که متخصص رژیم درمانی است را در نظر داشته باشید. این پیج هر هفته یک پست را به صورت تصادفی انتخاب می‌کند و جایزه‌ای را به چند نفر که پست را لایک کرده‌اند اهدا می‌کند.

سعی کنید قبل از برگزاری مسابقه حتما به فالوور‌های خود اطلاع رسانی کنید و در رابطه با مسابقه به آنها نکاتی را آموزش دهید.

 

  • مسابقه UGC(تولید محتوا توسط کاربر)

اگر به دنبال ترفندی پیچیده‌تر هستید و می‌خواهید مسابقه اینستاگرامی خود را هیجان انگیزتر برگزار کنید، باید روش برگزاری مسابقات را تغییر دهید و از روشی استفاده کنید که مخاطب را نیز به وجد بیاورد و درگیری او را با برند بیشتر کند. یکی از این روش‌های جالب، برگزاری مسابقات UGC است.

در این روش مخاطب برای شما محتوا تولید می‌کند. برای مثال شما می‌توانید از مخاطب خود درخواست کنید با محصول شما عکس بگیرد و سپس عکس را در پیج خود همراه متن کوتاهی پست کند.

به خاطر بسپارید که حتما هشتگی برای این مسابقه در نظر بگیرید تا شرکت کنندگان زیر پست خود از آن هشتگ استفاده کنند و پست را با آن هشتگ آپلود کنند. اینگونه دسترسی شما به تولید محتوا هم آسان‌تر می‌شود.

یکی از برندهایی‌های حرفه‌ای در برگزاری مسابقات UGC استارباکس است که به احتمال زیاد با آن آشنا هستید. از بین مسابقات استار باکس می‌توان به مسابقه خلاقانه  Red cup art اشاره کرد که با استقبال زیادی هم روبرو شد.

در این مسابقه که اوایل کریسمس برگزار شد، استارباکس از فالوورهایش خواست تا روی لیوان‌های قرمز رنگ قهوه‌ که از استارباکس خریداری می‌کنند، نقاشی‌های کریسمسی طراحی کنند  و یا با کاغذهای رنگی آن را تزیین کنند.

کاربران بایستی تصاویری از لیوان‌های نقاشی شده با هشتگ Redcupart# در اینستاگرام یا توئیتر پست می‌کردند. در نهایت صاحب خلاقانه‌ترین طرح، برنده مسابقات اعلام میشد. با این مسابقه، استارباکس فروش محصولاتش را افزایش داد و مسابقه‌اش به طور هیجان‌انگیزی در سطح شبکه‌های اجتماعی ویروسی شد.

آیا با محتوای ویروسی در شبکه‌های اجتماعی آشنایی دارید؟ محتوای ویروسی محتوایی است که مانند ویروس در بین عموم مردم در شبکه‌های اجتماعی پخش می‌شود و به نوعی می‌توان گفت که فراگیر است.

مسابقه معمایی اینستاگرام

  • مسابقه معمایی

برای قلقلک کنجکاوی مخاطبین و کاربران و ایجاد نرخ تعامل بالا استفاده و برگزاری مسابقات معمایی ایده مناسبی است. این روش و ایده نه تنها در مسابقه اینستاگرامی کاربردی است بلکه در دیگر روش‌های بازاریابی نیز به کار میرود.

برای این ایده استفاده و کمک گرفتن از معماهای ریاضی و یا تصویری گزینه خوبی به حساب می‌آید. شما می‌توانید معمایی طراحی کنید و به کسانی که معما را درست حل کردند به قید قرعه جوایزی تقدیم کنید.

اسنپ فود در این زمینه مثال خوبی میباشد. اسنپ فود در صفحه اینستاگرامش مسابقه‌ای برگزار کرد که کاربران باید تفاوت‌ها را از بین دو عکس ظاهرا مشابه پیدا می‌کردند. اسنپ فود به 3 نفر که کامل‌ترین جواب‌ها را داده بودند به قید قرعه یک میلیون هدیه داد.

در یک مثال دیگر می‌توان به پیج Livetorch اشاره کرد. این پیج مسابقه‌ای برگزار کرد و در آن تصویر شیشه‌ای پر از گلوله‌های رنگی پست کرد. در این مسابقه، افراد باید حدس می‌زدند که چه تعداد گلوله رنگی در شیشه وجود دارد. Livetorch یک کارت هدیه خرید از استارباکس را به عنوان هدیه به برنده مسابقات اهدا کرد.
برای این سبک از مسابقه اینستاگرامی مثال‌های فراوانی وجود دارد و شما هم با کمی خلاقیت می‌توانید به راحتی آن را انجام دهید.

 

  • همکاری با برندهای مشابه

همکاری با برند‌های مشابه می‌تواند به عنوان یکی از بهترین ایده‌های مسابقه اینستاگرامی معرفی شود. چرا که شما به جای اینکه مسابقه را فردی برگزار کنید همراه چند تا از همکارانتان این کار را انجام می‌دهید.

شاید  در نگاه اول شما به همکار‌ خود به چشم رقیب نگاه کنید، در صورتی که لازم نیست شما کار خود را با رقبای اصلی‌تان آغاز کنید. بلکه می‌توانید به کسانی درخواست همکاری دهید که کار آنها مکمل کار شما باشد.

یکی از مزایای خوب این روش تقسیم شدن هزینه‌های شماست. همچنین شما با همکاری کردن با همکاران خود می‌توانید با بودجه‌ای که دارید جوایز ارزشمندتری تهیه و به کاربران پیشنهاد کنید.

این همکاری تاثیر مثبتی در جذب و افزایش فالوور‌های شما و همینطور همکار شما دارد. برای مثال برگزاری مسابقه‌ای با همکاری برند آرایشی Elemis و برند جواهرات Concierge یکی از همکاری‌های موفق در زمینه مسابقه اینستاگرامی تا به حال بوده‌ است. (هر دو برند آمریکایی هستند).

در این مسابقه اینستاگرامی، کاربران باید پیج هر دو برند را فالو می‌کردند و دو نفر از دوستانشان را زیر پست مسابقه تگ می‌کردند. جایزه نفیس برنده این مسابقه که از میان کامنت‌ها و از طریق قرعه کشی انتخاب می‌شد، شامل یک حلقه طلای 1000 دلاری از برند Concierge به علاوه کرم‌های پوست از برند Elemis بود.

نحوه برگزاری مسابقه اینستاگرامی

همانطور که گفته شد، همکاری این دو برند موفقیت‌آمیز بود. چرا که هر دو برند در زمینه‌ای فعالیت داشتند که مربوط به زیبایی و جذابیت میشد. در واقع فالوور‌های هردو برند به یکدیگر مرتبط اند و می‌توانند مشتری‌های بالقوه و ثابت هر دو برند باشند.

سعی کنید هنگام انتخاب همکار خود به اهداف هر دو طرف دقت داشته باشید و از مشابه بودن هدف‌ها مطمئن شوید. بعضی از برندها کورکورانه و با بی دقتی، به هر پیشنهاد همکاری جواب مثبت می‌دهند و این موضوع باعث می‌شود هردو برند هم وقت، و هم هزینه بسیاری را صرف کنند و در آخر هم نتیجه‌ای نگیرند.

این روش را هرگز با مسابقات اسپانسری اینستاگرام اشتباه نگیرید. مسابقات همکاری کاملا هدفمند هستند و در سطح کوچکتر انجام می‌شوند.

 

  • سر نخ و گنج!

در این ایده مسابقه اینستاگرامی شما مخاطب خود را به یک جستجو و چالش دعوت میکنید. برای برگزاری این مسابقه می‌توانید در پیج‌تان یا صفحات مختلف‌تان در رسانه‌های اجتماعی تعدادی سرنخ بگذارید. سپس یکسری سوالت از کاربران بپرسید و یا چند کار و دستورالعمل، به مخاطبان‌تان بدهید تا انجام دهند. به این ترتیب مخاطبین شما نحوه دسترسی به گنج را پیدا می‌کنند.

شما میتوانید گنج را به عنوان جایزه برای مخاطب برنده در نظر بگیرید و یا هدیه‌ای را به غیر از گنج به برندگان اهدا کنید. می‌توانید مسیر سر نخ ها را طوری تنظیم کنید که از جاهای دلخواه شما مانند بینابین پست‌های اینستاگرام شما، فروشگاه شما، مقالات سایت شما و یا هرجایی که می‌خواهید، عبور کنند.

موسسه Devmountain به عنوان یکی از خلاقانه‌ترین و ساده‌ترین مسابقات گیمیفیکیشن شناخته شده است. این موسسه  یک موسسه آموزشی آمریکایی است که در زمینه آموزش برنامه‌نویسی و کامپیوتر فعالیت دارد.

این موسسه یک مسابقه در فضای اینستاگرام خود برگزار کرده بود. در این مسابقه معمایی کاربران باید در اتاق‌های ساختمان این موسسه که در گوگل با نمای 360 درجه به نمایش گذاشته شده بود به دنبال عروسک‌های پنهان می‌رفتند.

یابنده‌های عروسک از صفحه خود اسکرین شات می‌گرفتند و در دایرکت برای پیج اینستاگرام این موسسه می‌فرستادند. در اخر از میان افرادی که یابنده عروسک بودند به به چند نفر جوایزی تقدیم می‌شد. درواقع هدف این موسسه به نمایش گذاشتن محیط ساختمان و امکانات موسسه‌اش بود.

مسابقه کپشن اینستاگرامی

  • مسابقات اینستاگرامی کپشن عکس

یکی دیگر از ایده‌های جذاب برای مسابقه اینستاگرامی، ایده کپشن عکس است. نمایش شوخ طبعی یکی از خصوصیات بارز انسان است. پس فرصت به نمایش گذاشتن شوخ طبعی را به مخاطبان‌ خود بدهید!

این نوع مسابقات، مسابقات آسانی هستند و باعث بیشتر شدن وفاداری مخاطب شما به برندتان می‌شود. برای برگزاری این مسابقه فقط کافیست یک عکس منحصر به فرد و غیر عادی را آپلود کنید و از کاربران بخواهید در محدوده زمانی که شما انتخاب کرده‌اید کپشنی خلاقانه‌ بنویسند و شما نیز از بین آنها به خلاق ترین صاحب کپشن جایزه‌ای تقدیم کنید.

فراموش نکنید که  حتما محدوده زمانی‌ تعیین کنید. اگر عکس‌های انتخابی شما برای آپلود کردن به مخاطب، حس خاصی القا کند درصد موفقیت مسابقه شما بالاتر میرود.

مسابقه جالبی که توسط رستوران اسپانیایی Pardo Villa برگزار شد می‌تواند مثال خوبی برای این ایده باشد. شرکت کننده‌ها در این مسابقه می‌بایستی مکالمه بین دو سرآشپز را حدس می‌زدند.

در نهایت خلاقانه‌ترین و جالب‌ترین حدس و کامنت به عنوان کپشن عکس انتخاب می‌شد و به صاحب کامنت جایزه یک کیک پای سیب خوشمزه از طرف این رستوران تعلق میگرفت.

 

  • مسابقات امتیازی

اکثر پیج ها از مخاطب خود می‌خواهند دوستان خود زیر پست تگ کنند. از آن جایی که این روش خسته کننده و همچنین قدیمی شده است بهتر است تغییر و تحولی در این روش ایجاد شود. چرا که همیشه نوآوری و خلاقیت در سبک کارها مخاطبین بیشتری را جذب میکند.

این ایده نسبت به دیگر ایده ها کمی متفاوت است. در نحوه اجرا این روش مسابقه، شرکت کنندگان با فعالیت بیشتر و تلاش بیشتر شانس بیشتری هم برای برنده شدن در مسابقات خواهند داشت.

در این مسابقه که به مسابقه امتیازی اینستاگرامی معروف است، شما باید در قبال کارهایی که مخاطبین شما انجام می‌دهند امتیازهایی را در نظر بگیرید و به کاربران بدهید. برای مثال میتوانید امتیاز هارا به این صورت تقسیم بندی کنید:

  • لایک کردن هر پست : ۱ امتیاز
  • تگ کردن هر دوست : ۱ امتیاز
  • فالو کردن پیج : ۲ امتیاز
  • استوری کردن پست‌های شما در صفحه اینستاگرام خودشان : ۵ امتیاز
  • کامنت گذاشتن در رابطه با خدمات شما :  ۵ امتیاز
  • پست کردن پست مسابقه در صفحه اینستاگرامی خودشان: ۱۰ امتیاز
  • عضویت در سایت: ۱۰ امتیاز
  • کامنت گذاستن زیر مقاله سایت: ۵ امتیاز

این امتیار بندی ها مثالی بود برای شما تا با نحوه امتیاز بندی مسابقات آشنا شوید. شما می‌توانید در صورت امکان یک لیدربورد طراحی کنید و اسامی افرادی که امتیاز بیشتری نسبت به دیگران دارند را در آن به نمایش بگذارید.

این کار شرکت کنندگان را برای تلاش بیشتر و کسب امتیاز‌های بیشتر وسوسه می‌کند. در این مسابقات شما با یادآوری اتمام مسابقات شرکت کنندگان را تشویق می‌کنید تا در کار خود سرعت بیشتری به خرج دهند و تلاش بیشتری برای برنده شدن بکنند.

البته گاهی ممکن است کاربران با فکر‌های اشتباه درباره مسابقه از شرکت کردن در مسابقه اینستاگرامی شما ناامید شده و صرف نظر کنند. برای مثال ممکن است مخاطبان‌تان فکر کنند فقط افرادی برنده مسابقات هستند که امتیاز بالایی داشته باشند.

شما در این صورت می‌توانید شرایط مسابقه را به نحوی تغییر دهید و داشتن امتیاز بالا را شانس بیشتر برای برنده شدن در قرعه‌کشی اعلام کنید.

انواع مسابقه اینستاگرامی

سخن پایانی:

همانطور که شاهد این ایده‌ها بودید، به طور حتم متوجه شدید ایده‌های زیادی برای برگزاری یک مسابقه خوب در شبکه‌های اجتماعی با روش‌های خلاقانه وجود دارد. فقط کافیست شما از هدف اصلی خود برای برگزاری یک مسابقه اینستاگرامی مطلع باشید و بی گدار به آب نزنید!

اهداف شما می‌تواند مختلف باشد اهدافی مانند افزایش فالوور، افزایش فروش و یا افزایش آگاهی از برند و … . همچنین توجه داشته باشید مسابقه بدون استراتژی نه تنها وقت و هزینه شما را بیهوده صرف می‌کند، بلکه باعث می‌شود شما از آن مسابقه دست خالی بیرون بیایید.

ایده‌هایی که در این مقاله به اشتراک گذاشته شد می‌توانند با ترکیب شدن با ایده‌های جدید شما بسیار جذاب‌تر شوند. اما شما بایستی دقت داشته باشید که کدام یک از این ایده ها را با یکدیگر ترکیب می‌کنید.

به خاطر داشته باشید هرچه شرایط شرکت در مسابقه آسان‌تر باشد، مسابقه شما شرکت‌کنندگان بیشتری خواهد داشت و برعکس هرچه مسابقه و شرایط آن را سخت‌تر باشد به نسبت تعداد کمتری شرکت کننده جذب مسابقه می‌شود.

مسابقات اینستاگرامی کپشن عکس،همکاری با برندهای مشابه و...... می توانید برای اطلاعات کامل و بیشتر به مقاله رجوع کنید.

 

اشتراک گذاری : 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *